niedziela, 29 stycznia 2017

Mój Psałterz: PSALM 23

Błądziliście bowiem jak owce,
 ale teraz nawróciliście się do Pasterza i Stróża dusz waszych.
 (1P 2,25 - Biblia Tysiaclecia /BT/)



W Psalmie 23, zwanym często psalmem pasterza, wyodrębnić możemy dwie części:
- PAN jest pasterzem - ww. 1-4,
- PAN jest gospodarzem goszczącym - ww. 5-6.


Kardynał Carlo Maria Martini SJ, w książeczce "Modlimy się słowami psalmów", analizując Psalm 23 wskazuje na dwie postacie: "Pan i ja, czyli ten, kto mówi".

"Panu jest przypisywanych dziewięć czynności: On jest moim pasterzem, pozwala mi leżeć, prowadzi mnie, orzeźwia moją duszę, wiedzie mnie, jest ze mną, pociesza mnie, stół dla mnie zastawia i namaszcza głowę olejkiem.
Tych dziewięć określeń dotyczy troski, starania, uwagi, wyrażonych za pomocą metafor, porównań i symboli. Wszystkie one definiują Pana, jako Tego, który się o mnie troszczy.
Wobec tego głównego podmiotu staję ja, stwierdzając, że nie brak mi niczego, niczego się nie lękam, mój kielich jest przeobfity, dobroć i łaska pójdą w ślad za mną i zamieszkam w domu Pańskim.
Jest to pełen uczucia, ufności i bliskości dialog między Panem, a mną: kim On jest, co dla mnie robi. co ja Mu mówię.To bardzo prosta modlitwa, w której człowiek o nic nie prosi, za nic nie dziękuje, nie wielbi Pana. Ale właśnie na tym polega jej ogromne bogactwo. (...)

Psalm 23 jest uzdrawiającym lekarstwem, pocieszającym, Boskim usuwającym wszelkie trwogi z ludzkiego serca. To wspaniała modlitwa, którą należy powtarzać w zawierzeniu Chrystusowi: Panie, nie brak mi niczego, kiedy stoję przed Tobą; Ty jesteś ze mną, pocieszasz mnie, pozwalasz mi mieszkać w swoim domu. To wspaniałe ćwiczenie wiary i nadziei. (...)

Przychodzi na myśl to, co święty Bonawentura pisze o Franciszku. Kiedy latem 1219 roku święty Franciszek udał się do Palestyny, przedostał się jakoś przez muzułmańskie linie obronne i został przyjęty przez sułtana Egiptu. W chwili tak wielkiego niebezpieczeństwa, lęku, prawie szaleństwa, Franciszek powtarzał: «Chociażbym chodził ciemną doliną, zła się nie ulęknę, bo Ty jesteś ze mną». 
I to jest kluczowe przesłanie Psalmu 23".




Natomiast komentarze św. Jana Pawła II do Księgi Psalmów opublikowane są w Biblii z komentarzami Jana Pawła II. Oto komentarz do Psalmu 23:

"Jezus mówi o sobie, że jest «dobrym Pasterzem» (J 10,11.14) nie tylko Izraela, ale wszystkich ludzi (por. J 10,16). Natomiast Jego życie jest nieustannym ukazywaniem i codziennym stosowaniem w praktyce Jego «miłości pasterskiej»: Jezus lituje się nad tłumami, bo były znękane i porzucone, jak owce bez pasterza (por. Mt 9,35-36); szuka owiec zagubionych i rozproszonych (por. Mt 18,12-14), a gdy je odnajdzie, cieszy się, zbiera i broni, zna je i każdą woła po imieniu (por. J 10,3), prowadzi je do wody i na zielone pastwiska, gdzie mogą odpocząć (por. Ps 23), przygotowuje dla nich posiłek i karmi je swoim własnym życiem. To życie Dobry Pasterz daje w swojej śmierci i zmartwychwstaniu, jak głosi rzymska liturgia Kościoła: «Zmartwychwstał Dobry Pasterz, który oddał życie za swoje owce i umarł, aby nas zbawić. Alleluja".»

Psalm 23 w języku hebrajskim


PSALM 23 (22)
("Mój Psałterz"- tłumaczenie Anna Horodecka, Jurij Gołowanow, Zespół Redakcyjny NPD /Nowy Przekład Dynamiczny Księgi Psalmów/)

MODLITWA W OBLICZU ŚMIERCI

1 Psalm Dawida.

PAN jest mym pasterzem* - niczego mi nie braknie. 
2 On da mi spocząć na łąkach zielonych,
Powiedzie mnie do źródeł swego odpocznienia*, 
3 gdzie dusza moja będzie odnowiona. 
Ze względu na swą wierność On mnie poprowadzi 
niezawodną drogą swej sprawiedliwości.  

4 A kiedy już wkroczę w mrok doliny śmierci, 
zła się nie ulęknę*, bo Ty przy mnie staniesz*! 
Będziesz mi oparciem oraz przewodnikiem*. 
5 Ty ucztę dla mnie każesz przygotować 
na oczach mych wrogów olejkiem namaszczasz  
i kielich mi wręczysz, aby mnie nasycić*. 
6 Twa dobroć i łaska będą przy mnie blisko, 
gdyż  w Twoim domu, PANIE, zamieszkam na wieki*. 


Przypisy:

KAPITALIKAMI zaznaczono słowo (najczęściej "PAN") będące tłumaczeniem najważniejszego w Starym Testamencie imienia Boga "JHWH" (JAHWE) - "JEST", "JESTEM". Imienia Boga, ze względu na jego świętość, Izraelici nie wypowiadali, zastępując słowem "ADONAJ" - "PAN".
Wj 3,14 (Biblia Tysiąclecia) - "Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: «JESTEM, KTÓRY JESTEM». I dodał: «Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was»".

*/ (w. 1) "PAN jest mym pasterzem" - por. Iz 40,11; Jr 23,4; Ez 34,23; J 10,11-12; 1P 2,25. /Biblia Gdańska/.
- "Pasterzem" - por. Ps 80,2. Na całym starożytnym Wschodzie uważano króla za pasterza swego narodu, co ST stosuje także do Boga (np. Ps 79,13; Ps 95,7; Ps 100,3; Iz 40,11).  /Biblia Tysiąclecia/.

*/ (w. 2) "Odpocznienia" - por. Hbr 4,1.  /Nowy Przekład Dynamiczny Księgi Psalmów/.

*/ (w. 4) - "Zła się nie ulęknę" - por. Ps 3,6; Ps 118,6. /Biblia Gdańska/.
- "Ty przy mnie staniesz" - por. Rz 8,31. /Biblia Gdańska/.
- "Oparciem oraz przewodnikiem" - dosł. "Twoja laska (oparcie) i kij pasterski (przewodnictwo) są mi pocieszeniem.  /Nowy Przekład Dynamiczny Księgi Psalmów/.
- Kijem broni pasterz owieczki przed dzikimi zwierzętami; laska służy mu do liczenia owiec i kierowania nimi. /Księga Psalmów w tłumaczeniu O. Stanisława Wójcika CSsR/.

*/ (w. 5) "Ty ucztę dla mnie każesz przygotować na oczach mych wrogów olejkiem namaszczasz i kielich mi wręczysz, aby mnie nasycić" - pełna dobroci opieka, przedstawiona symbolicznie jako uczta wydana przez Boga dla sprawiedliwych. Por. zapowiedź Chrystusa w Łk 22,30 oraz Ap 2,7; Ap 3,20. /Biblia Tysiąclecia/.
- Wyraz wschodniej gościnności, zwłaszcza namaszczenie głowy olejkiem; zob. Am 6,8; Ps 92,11; Ps 133,2; Łk 22,30; Ap 2,7; Ap 3,20. /Biblia Ekumeniczna/.

*/ (w. 6) "Twa dobroć i łaska będą przy mnie blisko, gdyż  w Twoim domu, PANIE, zamieszkam na wieki" - wiersz ten wyraża istotną myśl całego Psalmu: największym szczęściem jest obcowanie z Bogiem, którego bliskość odczuwa się szczególnie w Jego Świątyni. /Biblia Poznańska/.




I jeszcze komentarz O. Adama Szustaka OP z końcowym błogosławieństwem:




Cóż więc na to powiemy? Jeżeli Bóg z nami, któż przeciwko nam?
(Rz 8,31 - BT)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz