niedziela, 4 czerwca 2017

Mój Psałterz: PSALM 40

Umieszczę swe prawo w głębi ich jestestwa
i wypiszę na ich sercu.
Będę im Bogiem,
oni zaś będą Mi narodem.
(Jr 31,33 - Biblia Tysiąclecia /BT/)




W Psalmie 40 możemy wyodrębnić (za O. Stanisławem Wójcikiem CSsR):
- "Pan mnie ocalił" - ww. 2-4,
- "Dary Pańskie niezliczone" - ww. 5-6,
- "Idę spełnić twoją wolę" - ww. 7-9,
- "Sławię głośno Twą łaskawość" - ww. 10-11,
- "Nieszczęść i nędzy nie koniec" - ww. 12-16,
- "Uciesz wierne sługi twoje" - ww. 17-18.


Psalm 40 w wykonaniu Agnieszki Fiuk:



Komentarz św. Jana Pawła II do Psalmu 40 (za Biblią z komentarzami Jana Pawła II):

"Jest to droga, którą Chrystus wyznaczył w Ewangelii, mówiąc po wielekroć razy o wypełnianiu woli Boga, o jej nieustannym szukaniu. „Moim pokarmem jest wypełnić wolę Tego, który Mnie posłał, i wykonać Jego dzieło” (J 4,34). „Nie szukam bowiem własnej woli, lecz woli Tego, który Mnie posłał” (J 5,30). „Ten, który Mnie posłał, jest ze Mną: nie pozostawił Mnie samego, bo Ja zawsze czynię to, co się Jemu podoba” (J 8,29). „Z nieba zstąpiłem nie po to, aby pełnić swoją wolę, ale wolę Tego, który Mnie posłał” (J 6,38). To stałe spełnianie woli Ojca przywodzi na myśl także owo mesjańskie wyznanie Psalmisty ze Starego Przymierza: „W zwoju księgi o mnie napisano: Jest moją radością, mój Boże, czynić Twoją wolę, a Prawo Twoje mieszka w moim wnętrzu” (Ps 40,8-9; por. Hbr 10,7). Takie posłuszeństwo Syna - pełne radości - dochodzi do swego zenitu w obliczu Męki i Krzyża: „Ojcze, jeśli chcesz, zabierz ode Mnie ten kielich. Jednak nie moja wola, lecz Twoja niech się stanie” (Łk 22,42; por. Mk 14,36; Mt 26,42). Od modlitwy w Ogrójcu Chrystusowa gotowość pełnienia woli Ojca wypełnia się po brzegi cierpieniem, staje się owym „posłuszeństwem aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej”, wedle słów św. Pawła. (Adhortacja apostolska Redemptonis donum, 13)".

Pełny tekst Adhortacji dostępny jest w bibliotece serwisu Opoka.

 

Psalm 40 (w tłumaczeniu Nowego Przekładu Dynamicznego) recytowany przez Andrzeja Seweryna:




PSALM 40 (39)
("Mój Psałterz" - tłumaczenie Anna Horodecka, Jurij Gołowanow, Zespół Redakcyjny NPD /Nowy Przekład Dynamiczny Księgi Psalmów/)

PAN JEST TYM, KTÓRY ODNAWIA

1 Wskazówka dla kierownika chóru: Psalm Dawida

2 PANA z tęsknotą wyczekiwałem,
a On skłonił się ku mnie
i raczył mnie wysłuchać.
3 Wydobył mnie z dołu zagłady
i wyciągnął z grząskiego bagna*.
Stopy moje postawił na skale
i kroki me umocnił.
4 On dał moim wargom zaśpiewać pieśń nową,
by wielu usłyszało hymn Boga naszego
i swoją ufność w PANU położyło.

5 Szczęśliwy jest człowiek,
który w PANU złożył swą nadzieję,
i od zuchwalców trzyma się z daleka,
ten, który unika ludzi pełnych kłamstwa*.

6 Wielkich dzieł, PANIE, dla nas dokonałeś,
Boże nasz, w zamysłach nikt Ci nie dorówna.
O Twoich cudach pragnę opowiadać,
bo jest ich tak wiele, iż trudno je zliczyć.

7 Ofiar ani darów nie oczekiwałeś,
ofiary całopalne nie były Tobie miłe*.
W ich miejsce postanowiłeś złożyć moje ciało.
8 Dlatego powiedziałem: «Dobrze, pójdę, Panie!
- jak to w Księdze zostało o mnie zapisane*,
9 Aby Twoją wolę wypełnić, mój Boże,
i Tobie tylko przyjemność sprawić!
W tym celu Twoje SŁOWO noszę w moim sercu. 

10 Twoją radosną nowinę wielu zwiastowałem,
ogłosiłem, PANIE, Twoją sprawiedliwość.
Ty wiesz, że w tej sprawie ust moich nie zamknąłem.
11 Twej sprawiedliwości w sercu nie ukryłem,
lecz wszystkim głosiłem Twą wierność i zbawienie.
Łaski Twej i prawdy przed nikim nie skryłem».

12 A Ty, PANIE, nie wstrzymuj swego miłosierdzia,
łaska Twa i prawda niech mnie zawsze strzegą!
13* Gdyż wiele nieszczęść zewsząd mnie osacza
- jest ich tak dużo, iż trudne je zliczyć.
Dosięgły mnie me winy - trudno je ogarnąć,
jest ich więcej niż włosów, które mam na głowie.
Odwaga zupełnie już mnie opuściła.
14 Wybaw mnie, PANIE, w swojej łaskawości.
Błagam, byś pospieszył szybko mi z pomocą!
15 Niech zapłoną wstydem i hańbą się okryją
ci, którzy na życie moje wciąż nastają;
niech odstąpią ze wstydem ci, którzy w mym nieszczęściu
radość znajdują i wielką satysfakcję.
16 Niech osłupieją hańbą porażeni
szydercy, którzy się głośno ze mnie naśmiewali*.

17 A wszyscy, którzy Ciebie poszukują,
niech się weselą i w Tobie radują!
Wszyscy, którzy pragną Twojego zbawienia,
niech ogłaszają Twą wielkość, PANIE!*
18 Do Ciebie w ucisku przychodzę w pokorze,
gdyż Ty się o mnie troszczysz, jesteś mi pomocą.
Boże mój, Ty jesteś moim wybawieniem,
przybądź więc szybko, już dłużej nie zwlekaj!


Przypisy:

KAPITALIKAMI zaznaczono słowo (najczęściej "PAN") będące tłumaczeniem najważniejszego w Starym Testamencie imienia Boga "JHWH" (JAHWE) - "JEST", "JESTEM". Imienia Boga, ze względu na jego świętość, Izraelici nie wypowiadali, zastępując słowem "ADONAJ" - "PAN".
Wj 3,14 (Biblia Tysiąclecia) - "Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: «JESTEMKTÓRY JESTEM». I dodał: «Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was»".

*/ (w. 3) "Wydobył mnie z dołu zagłady i wyciągnął z grząskiego bagna" - "Dół zagłady", "kałuża" i "błoto" (w Nowym Przekładzie Dynamicznym Księgi Psalmów "grząskie bagno") - to synonimiczne obrazy podziemnego świata zmarłych - sfery śmierci (por. Ps 69,3.15). Bóg uratował Psalmistę od niebezpieczeństwa śmierci (por. Jr 38,6-13) /Biblia Tysiąclecia/.

*/ (w. 5) "Szczęśliwy jest człowiek, który w PANU złożył swą nadzieję, i od zuchwalców trzyma się z daleka, ten, który unika ludzi pełnych kłamstwa" - por. Ps 1,1-2; Ps 34,9; Ps 17,5-7 /Biblia Tysiąclecia/.

*/ (w. 7) "Ofiar ani darów nie oczekiwałeś, ofiary całopalne nie były Tobie miłe" - podobnie jak prorocy Psalmista nie odrzuca ofiar i ich wartości (por. Ps 54,8), lecz żąda przede wszystkim posłuszeństwa wobec Pana i Jego słowa (por. Ps 50,8-14; Ps 51,18n; 1 Sm 15,22; Iz 1,11-13; Jr 6,20; Jr 7,22; Oz 6,6; Am 5,22; Mi 6,8). Najważniejsza jest należyta postawa religijno-moralna, którą ofiary mają wyrażać. (...) Hbr 10,5-7 wkłada słowa ww. 7-10 w usta Chrystusa przychodzącego na świat. Brzmienie tekstu jest nieco różne w Hbr niż tutaj /Biblia Tysiąclecia/.
- Uzupełnienie za przypisem z Biblii Poznańskiej: Tekst w Liście do Hebrajczyków podany jest według Septuaginty. 

*/ (w. 8) "Księdze zostało o mnie zapisane" - w księgach świętych ST - o Mesjaszu i jego posłannictwie przepowiedzieli prorocy; również dla Dawida i innych sług Pańskich wola Boża wyrażona jest w księgach świętych /Księga Psalmów w przekładzie O. Stanisława Wójcika CSsR/.

*/ (w. 9) "Aby Twoją wolę wypełnić, mój Boże,i Tobie tylko przyjemność sprawić! W tym celu Twoje SŁOWO noszę w moim sercu" - por. zapowiedź Nowego Przymierza w Jr 31,33 /Biblia Tysiąclecia/. 

*/ (ww. 10-11) "Twoją radosną nowinę wielu zwiastowałem... w tej sprawie ust moich nie zamknąłem... wszystkim głosiłem Twą wierność i zbawienie. Łaski Twej i prawdy przed nikim nie skryłem" - wyrazem wdzięczności za doznane dobrodziejstwa jest także wysławianie dobroci Bożej przed zgromadzeniem wiernych (por. Ps 22,26; Ps 35,18) /Biblia Poznańska/.

*/ (ww. 13-18) - stanowi z niewielkimi zmianami powtórzenie Ps 70 /Biblia Tysiąclecia/.

*/ (w. 16) "Szydercy, którzy się głośno ze mnie naśmiewali" - ciesząc się z jego nieszczęścia (por. Ps 35,25) /Biblia Tysiąclecia/.

*/ (w. 17) "Wszyscy, którzy Ciebie poszukują, niech się weselą i w Tobie radują! Wszyscy, którzy pragną Twojego zbawienia, niech ogłaszają Twą wielkość, PANIE" - por. Ps 35,27 /Biblia Tysiąclecia/.


Komentarz O. Adama Szustaka OP do Psalmu 40, wraz z końcowym błogosławieństwem:




Takie jest przymierze, które zawrę z nimi
w owych dniach, mówi Pan:
dając prawa moje w ich serca,
także w umyśle ich wypiszę je.
A grzechów ich oraz ich nieprawości
więcej już wspominać nie będę.

(Hbr 10,16-17 - BT)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz