niedziela, 4 września 2016

Mój Psałterz: PSALM 3

Chociażby stanął naprzeciw mnie obóz,
moje serce bać się nie będzie;
choćby wybuchła przeciw mnie wojna,
nawet wtedy będę pełen ufności.
(Ps 27,3 - Biblia Tysiąclecia /BT/)


Grafika z kanału YouTobe GodIsWithUs

Psalm 3 to psalm błagalny, pełen ufności. Ma charakter lamentacji jednostki.
Jest to pierwszy psalm przypisywany autorstwu Króla Dawida. Wskazuje na to pierwsze zdanie psalmu. "Psalm Dawida, gdy uciekał przed swym synem Absalomem".
Dawid ścigany jest przez syna Absaloma i zbuntowane wojsko (2Sam 15-18). Bezgranicznie ufa Bogu, że go ochroni.

Andrzej Dąbek - Obraz inspirowany Psalmem 3

Interpretacja obrazu w opisie artysty Andrzeja Dąbka:
"Na obrazie widzimy Absaloma z zaciśniętymi pięściami, Dawida chowającego twarz w dłoniach w geście rozpaczy i… matkę Absaloma.
Na konarze drzewa wisi korona; symbolizuje to chwiejące się królestwo.
Dramatyczną sytuację podkreślają:
- ciemne i chłodne barwy,
- wzajemny układ postaci (każdy patrzy w swoją stronę, nie widać łączącej ich więzi),
- drzewo, na którym wisi korona jest uschnięte,
- półkolista linia oddzielająca syna od ojca (Absalom pogrąża się w mroku, a Dawid otoczony jest jasnością).
Całość kompozycji nasuwa nam oczywistą interpretację: wiemy, komu błogosławi Pan Bóg.
Obraz w swoim wyrazie jest smutny, bo opowiada o tragicznej historii zakończonej śmiercią Absaloma".

Śmierć Absaloma

Struktura Psalmu 3:
- nagłówek (w. 1),
- wezwanie Boga, następujące w pierwszym słowie po nagłówku (w. 2),
- lamentacja (ww. 2-3),
- wyrazy ufności i wezwanie Boga  (ww. 4-7),
- prośba i wyrazy pewności spełnienia prośby (w. 8),
- zdanie końcowe odnoszące się do całego ludu (w. 9).
(Na podstawie "Międzynarodowego Komentarza do Pisma Świętego".)


Tekst hebrajski Psalmu 3 

Za komentarz niech posłuży nauka wygłoszona przez Ojca Świętego Benedykta XVI w czasie Audiencji generalnej w dniu 7 września 2011 r. "Bóg odpowiada na wołanie człowieka (Psalm 3)".

Ojciec Święty Benedykt XVI

I jeszcze konferencja O. Adama Szustaka OP, jak poprzednio, na stronie Langusta na palmie i na YouTube:




PSALM 3
("Mój Psałterz"- tłumaczenie Czesław Miłosz)

BÓG ZBAWCĄ UFAJĄCEGO
(w "Księdze psalmów" w tłumaczeniu Czesława Miłosza brak jest tytułów psalmów, powyższy tytuł Psalmu 3 pochodzi z książki ks. Stanisława Łacha "Psalmy")

1 Psalm Dawida, kiedy uciekał przed Absalomem, synem swoim*. 

2 O PANIE, jak liczni są wrogowie moi! 
Jak wielu powstaje przeciwko mnie! 
3 Wielu powiada o mnie: 
«Nie ma dla niego ratunku u Boga». 
4 Ale Ty, o PANIE, tarczą* moją jesteś i chwałą moją*
Ty moją głowę podnosisz.

5 Głosem moim do PANA wołałem
i wysłuchał mnie na swojej świętej górze*. 

6 Układłem się i zasnąłem, i obudziłem się
gdyż PAN wspiera mnie*. 
7 Nie ulęknę się kroci ludu, 
które zewsząd mnie oblegają*. 

8 Powstań, o PANIE,  uratuj mnie, Boże mój
Ty raziłeś w szczękę wszystkich wrogów moich
wyłamałeś zęby nieprawym*. 

9 W PANU jest zbawienie,
nad ludem Twoim błogosławieństwo Twoje*. 


Przypisy:

KAPITALIKAMI zaznaczono słowo (najczęściej "PAN") będące tłumaczeniem najważniejszego w Starym Testamencie imienia Boga "JHWH" (JAHWE) - "JEST", "JESTEM". Imienia Boga, ze względu na jego świętość, Izraelici nie wypowiadali, zastępując słowem "ADONAJ" - "PAN".
Wj 3,14 (Biblia Tysiąclecia) - "Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: «JESTEMKTÓRY JESTEM». I dodał: «Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was»".

*/ (w. 1) - por. 2Sm 15,13-17.22. /Biblia Ekumeniczna/.

*/ (w. 4) "Tarczą" - psalmista, zgodnie z przekonaniem ówczesnych, często opisuje Boga, jako obrońcę swego ludu i opiekuna, posługując się obrazami militarnymi. /Biblia Paulistów/.
- "Chwałą moją" - tu w znaczeniu kogoś (Boga) najważniejszego w życiu psalmisty; hebr. "chwała" oznacza coś ciężkiego, ważnego; była też synonimem władzy. /Biblia Paulistów/.

*/ (w. 5) "Świętej góry" - ze Syjonu, gdzie znajdowała się Arka, a z nią łączyła się osobowa łaskawość Boga. /Księga Psalmów w tłumaczeniu O. Stanisława Wójcika CSsR/.

*/ (w. 6) - w słowach tych wielu Ojców Kościoła dopatruje się zapowiedzi śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. /Biblia Warszawsko-Praska/.

*/ (w. 7) - por. Ps 27,3. /Biblia Gdańska/.

*/ (w. 8) - drastyczny obraz zapożyczony z walki z dzikimi zwierzętami (por. Ps 58,7 i Hi 29,17). /Biblia Tysiąclecia/.

*/ (w. 9) - por. Iz 43,11; Oz 13,4. /Biblia Gdańska/.




W każdym położeniu bierzcie wiarę jako tarczę, dzięki której zdołacie zgasić wszystkie rozżarzone pociski Złego. 
(Ef 6,16 - BT)


<<<<<<<<<<<<<<      >>>>>>>>>>>>>>



W dzisiejszą niedzielę odbędzie się kanonizacja bł. Matki Teresy z Kalkuty.
Oto część I filmu o Matce Teresie:



W czasie wywiadu, dziennikarz CNN zadał pytanie Matce Teresie:
- Co powinniśmy zrobić, aby zmienić świat na lepszy?
A Matka Teresa odpowiedziała:
- Myślę, że przede wszystkim my powinniśmy się zmienić, ja i Pan.




Z okazji kanonizacji Matki Teresy, Poczta Watykańska wydała okolicznościowy znaczek pocztowy.









Natomiast portal Aleteia przeprowadził rozmowę z O. Brianem Kolodiejchukiem MC, postulatorem procesu kanonizacyjnego Matki Teresy, pt. "Kalkuta jest wszędzie".

I zadanie "pokanonizacyjne" - do przemyślenia 10 myśli Matki Teresy:
1. Do dwóch słów "miłość i miłosierdzie" można sprowadzić całe credo chrześcijańskie.
2. Gdy czynicie coś dobrego, róbcie to bez hałasu, jakbyście wrzucali kamyk do morza.
3. Aborcja niszczy nie tylko życie dziecka, ale także sumienie matki.
4. On stworzył nas do wielkich rzeczy - aby kochać i być kochanym.
5. Bóg w swojej nieskończonej i czułej miłości pragnie tylko naszego dobra.
6. Najgorszą katastrofą nie jest dla człowieka wojna czy trzęsienie ziemi, a życie bez Boga.
7. Mówicie językiem zrozumiałym dla wszystkich ludzi, językiem miłosierdzia.
8. Nie jest ważne, co robimy, ale ile miłości wkładamy w swoją pracę.
9. Jestem tylko narzędziem, ołówkiem, który pisze to, co chce Bóg.
10. Cierpienie, ból, niepowodzenie to są pocałunki Jezusa, to znaki, że już jesteś tak blisko Jezusa na krzyżu, że może Cię pocałować.


Do tego zaś, który Go zaprosił, powiedział: «Gdy urządzasz obiad albo wieczerzę, nie zapraszaj przyjaciół ani braci, ani krewnych, ani sąsiadów zamożnych, żeby z kolei oni zaprosili ciebie i odpłacili ci w ten sposób. Lecz ty, gdy urządzasz ucztę, zwołaj ubogich, ułomnych, kulawych i ślepych. I będziesz szczęśliwy, bo oni nie mają z czego odwdzięczyć się tobie. Otrzymasz bowiem zapłatę w chwili zmartwychwstania sprawiedliwych». 
(Łk 14,12-14 - Biblia Warszawsko-Praska)


<<<<<<<<<<<<<<      >>>>>>>>>>>>>>




Zapraszam na stronę http://www.iskra.info.pl/.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz