Niech cię PAN błogosławi i strzeże.
Niech PAN rozpromieni oblicze swe nad tobą, niech cię obdarzy swą łaską.
Niech zwróci ku tobie oblicze swoje i niech cię obdarzy pokojem.
(Lb 6,24-26 - Biblia Tysiąclecia /BT/)
Psalm 4 jest autorstwa króla Dawida. Jest zachętą do ufności Bogu przez prośby, ukazanie otrzymanej od Boga pomocy, oraz wyrazem ufności. Całość tworzy pouczenie i podzielone jest na człony. Łączy się z osobistymi doświadczeniami psalmisty.
Struktura psalmu:
- prośba, połączona z ufnością w jej realizacje (w. 2),
- nie kochajcie marności (w. 3),
- osobiste przeżycia (w. 4),
- pouczenie skierowane do ludzi (ww. 5-7),
- osobiste przeżycia (w. 8),
- wyrazy ufności Bogu (w. 9).
(Na podstawie "Międzynarodowego Komentarza do Pisma Świętego".)
Komentarz do Psalmu 4 ks. Piotra Ashwin-Siejkowskiego:
Z natury, jako stworzeni na Boży obraz i podobieństwo szukamy dobra i szczęścia w naszym życiu. Szukamy go, gdyż je niegdyś utraciliśmy, żyjemy w krainie wygnania, podróżujemy - niczym Odyseusz - do naszej niebiańskiej ojczyzny, naszej duchowej Itaki. Zatem jakoś w głębi naszego serca i pamięci przechowujemy owo wspomnienie pierwotnego szczęścia, harmonii i pokoju.
ks. Piotr Ashwin-Siejkowski |
W obecnym stanie naszej podróży pojawia się wiele nęcących głosów obiecujących nam "szczęście", gwarantujących prawdziwość tej, lub innej drogi powrotu to raju, do harmonii, do jedności i pokoju. Musimy być więc uważni, aby nie skierować naszego okrętu za namową wróżb i głosami owych wieszczów. "Któż nam ukaże prawdziwą drogę"? Tylko ten, który sam nią jest. Jego Oblicze zostało wzniesione nad nami. To Jezus z Nazaretu.
Rozpoznanie Jezusa jako Bożego Posłańca, jako Sternika naszej łodzi, to wlanie w nasze serca radości większej od materialnych zysków. Rozpoznanie, Jezusa jako Sternika, to zawierzenie Jemu, naszego życia i dobrobytu, nawet jeśli warunki w czasie podróży nie są komfortowe, nawet gdy brakuje chleba i wody... On nas nakarmi, nasyci, uchroni przez żarem słońca.
Napełniony tym doświadczeniem bliskości Boga w Chrystusie, teraz mogę złożyć moja głowę na łożu. A kiedy zasnę, moje serce będzie kołysane tą pieśnią ufności. Amen.
I tradycyjnie, konferencja O. Adama Szustaka OP, na stronie Langusta na palmie i na YouTube:
PSALM 4
("Mój Psałterz" - przekład Romana Brandstaettera)
MODLITWA W UTRAPIENIU
(w "Psałterzu" Romana Brandstaettera brak jest tytułów psalmów, powyższy tytuł Psalmu 4 pochodzi z Biblii Poznańskiej)
1 Przewodnikowi chóru, na harfę. Psalm Dawida.
2 Gdy wołam, odpowiedz mi,
Boże, świadczący mi sprawiedliwość*!
Z ucisku wyprowadziłeś mnie na przestronne miejsce.
Użycz mi łaski i wysłuchaj mojego błagania!
3 Synowie mężów!
Jak długo jeszcze będziecie lżyć moją godność?
Dlaczego kochacie się w marności i szukacie kłamstwa?
4 Wiedzcie:
PAN wybrał sobie męża pobożnego,
i PAN słyszy, gdy wołam do Niego.
5 Drżyjcie i nigdy nie grzeszcie*!
Rozważcie w swoich sercach na łożach waszych
i zamilczcie*.
6 Złóżcie nieskazitelne ofiary
i ufajcie PANU.
7 Wielu mówi:
«Któż nam pozwoli ujrzeć dobro?»
Podnieś nad nami, o PANIE,
światłość Twojego oblicza*.
8 Sercu mojemu dałeś więcej radości
niż im obfitego zboża i moszczu*.
9 W pokoju pragnę się położyć i od razu usnąć,
albowiem Ty, PANIE,
pozwalasz mi spocząć bezpiecznie w samotności*.
Przypisy:
KAPITALIKAMI zaznaczono słowo (najczęściej "PAN") będące tłumaczeniem najważniejszego w Starym Testamencie imienia Boga "JHWH" (JAHWE) - "JEST", "JESTEM". Imienia Boga, ze względu na jego świętość, Izraelici nie wypowiadali, zastępując słowem "ADONAJ" - "PAN".
Wj 3,14 (Biblia Tysiąclecia) - "Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: «JESTEM, KTÓRY JESTEM». I dodał: «Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was»".
*/ (w. 2) "Boże, świadczący mi sprawiedliwość" - tj. który mnie chronisz przed niesprawiedliwością ludzką; podobne znaczenie ma wyrażenie "Bóg, mój Wybawiciel" (Ps 18,47; Ps 25,5). /Biblia Poznańska/.
KAPITALIKAMI zaznaczono słowo (najczęściej "PAN") będące tłumaczeniem najważniejszego w Starym Testamencie imienia Boga "JHWH" (JAHWE) - "JEST", "JESTEM". Imienia Boga, ze względu na jego świętość, Izraelici nie wypowiadali, zastępując słowem "ADONAJ" - "PAN".
Wj 3,14 (Biblia Tysiąclecia) - "Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: «JESTEM, KTÓRY JESTEM». I dodał: «Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was»".
*/ (w. 2) "Boże, świadczący mi sprawiedliwość" - tj. który mnie chronisz przed niesprawiedliwością ludzką; podobne znaczenie ma wyrażenie "Bóg, mój Wybawiciel" (Ps 18,47; Ps 25,5). /Biblia Poznańska/.
*/ (w. 5) - por. Ef 4,26. /Biblia Ekumeniczna/.
- "Rozważcie w swoich sercach na łożach waszych i zamilczcie" - spokojne zastanowienie się nad sobą doprowadzi grzeszników do uznania, że źle postępują i obudzi w nich bojaźń Bożą. Milczenie jest wyrazem czci wobec Boga (por. Ps 37,7; Ps 62,6). /Biblia Poznańska/.
- "Rozważcie w swoich sercach na łożach waszych i zamilczcie" - spokojne zastanowienie się nad sobą doprowadzi grzeszników do uznania, że źle postępują i obudzi w nich bojaźń Bożą. Milczenie jest wyrazem czci wobec Boga (por. Ps 37,7; Ps 62,6). /Biblia Poznańska/.
*/ (w. 7) "Światłość Twojego oblicza" - jaśniejące oblicze jest wyrazem łaskawości i życzliwości Boga (por. Ps 31,17; Ps 44,4; Ps 89,16). W tej światłości Boga uczestniczy także w jakiejś mierze człowiek stworzony na obraz i podobieństwo Boże (por. Łk 16,8; J 8,12; 1Tes 5,5; Ef 5,8. /Biblia Warszawsko-Praska/.
*/ (w. 8) "Zboża i moszczu" - zboże, wino i oliwa, jako najbardziej podstawowe produkty spożywcze, były w starożytności obrazem pełnego szczęścia człowieka. Porównanie jasno wskazuje, że radość pochodząca od Boga przewyższa każdą inną. /Biblia Paulistów/.
*/ (w. 9) "W pokoju... bezpiecznie w samotności" - przeświadczenie, że Bóg nad nami czuwa, jest tak głębokie, iż czuje się bezpiecznym w każdej okoliczności. /Biblia Poznańska/.
Andrzej Dąbek - Obraz inspirowany Psalmem 4 |
Interpretacja obrazu pióra artysty, Andrzeja Dąbka:
"Obraz ilustruje ufną modlitwę, która płynie z ziemi do nieba. Błękitna kula – to nasza planeta, która jest domem kolejnych pokoleń, od stworzenia świata do dziś.
Wizerunek niemowlęcia symbolizuje najmłodsze pokolenie, jego ufność i potrzebę bezpieczeństwa, którą może zaspokoić sam Bóg (werset 9).
Wizerunek starca natomiast symbolizuje dojrzałość, ale również pokorę (pochylona głowa) i poddanie się pod wolę Pana (werset 2).
Kompozycja obrazu jest zamknięta i centralna, co podkreśla potrzebę zaspokojenia bezpieczeństwa, ufności i oddania się w ręce Pana Boga".
A oto znów przemówił do nich Jezus tymi słowami: «Ja jestem światłością świata. Kto idzie za Mną, nie będzie chodził w ciemności, lecz będzie miał światło życia».
(J 8,12 - BT)
Zakończmy modlitwą przed snem św. Grzegorza z Nazjanzu:
Modlitwa przed snem:
Panie, daj naszym powiekom lekki sen,
aby nasz głos nie był zbyt długo niemy.
W tym czasie całe Twoje stworzenie
będzie czuwać i śpiewać psalmy razem z Aniołami.
Niech w naszych snach przebywa Twoja obecność.
Niech ta noc nie zatrzymuje niczego,
co było brudne w ciągu tego dnia.
Ale też niech i szaleństwa nocy
nie zaludniają moich snów.
Tobie, Panie, cześć, chwała i potęga
przez wszystkie wieki wieków. Amen.
św. Grzegorz z Nazjanu |
<<<<<<<<<<<<<<< ########## >>>>>>>>>>>>>>>
W dzisiejszą niedzielę, w Karagandzie w Kazachstanie, odbywa się beatyfikacja ks. Władysława Bukowińskiego.
Sylwetkę tego wielkiego Polaka przybliżą nam:
- artykuł "Kim był ks. Bukowiński? Beatyfikacja już 11 września",
- wywiad z ks. kard. Stanisławem Dziwiszem,
- wywiad z ks. abp Tomaszem Petą, arcybiskupem Astany w Kazachstanie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz