niedziela, 21 stycznia 2018

Mój Psałterz: PSALM 67

   Rozważany dzisiaj Psalm jest dziękczynną pieśnią na cześć Boga za stworzone przez Niego dary ziemi. Zachęca wszystkich wierzących do wyrażenia wdzięczności: «Niech Ciebie, Boże, wysławiają ludy, niech wszystkie narody oddają Ci chwałę!» (Ps 67,4).
   Te słowa są aktualnym przesłaniem także dla nas. Trzeba zburzyć istniejące mury wrogości i nienawiści, aby wszyscy ludzie mogli się spotkać przy wspólnym stole jako jedna rodzina dzieci Bożych, by wychwalać Stwórcę za obfitość darów, którymi wzbogaca nasze życie.

   (św. Jan Paweł II - 17 listopada 2004 r.)




   O. Stanisław Wójcik CSsR określa Psalm 67, jako psalm błagalny, o nastroju pochwalnym i dziękczynnym.
Ze słów "Ziemia wydała swój owoc" (swoje plony - w tłumaczeniu Biblii Pierwszego Kościoła) wnosić można, że powstał z okazji bogatych zbiorów jako modlitwa dziękczynna. Błogosławieństwo doczesne symbolizowało przyszłą pomyślność królestwa mesjańskiego. Psalmista prosi Pana, by zawsze raczył błogosławić narodowi wybranemu, a przez niego świat cały pozna Boga prawdziwego i wielbić Go będzie w czasach mesjańskich.

   W omówieniu Psalmu 67 w Biblii Paulistów czytamy, że dziękczynienie otwiera się na szerszy wymiar: cykle natury są częścią historii objawienia się Boga ludziom i zbawienia. Maryjna symbolika matki-ziemi prowadzi do Chrystusa: On jest najdoskonalszym "Owocem" ludzkości.

   Psalm niniejszy (po przystosowaniu) może być stosowany jako modlitwa misyjna o rozwój Kościoła i rozkrzewienie prawdziwej wiary.

   Możemy wyodrębnić (za O. Stanisławem Wójcikiem CSsR):
- "Błogosław nam, by świat Cię poznał" - ww. 2-4,
- "Niech się z twych rządów cieszą narody" - ww. 5-6,
- "By wszyscy Cię czcili, błogosław nam" - ww. 7-8.


Komentarz ks. Pawła Cyza COr "Psalm 67, czyli o drodze do Nieba..." (cytaty za Biblią Tysiąclecia):

Ks. Paweł Cyz COr
   "...«niech zajaśnieje dla nas Jego oblicze! Aby na ziemi znano Jego drogę, Jego zbawienie - pośród wszystkich ludów»... W Księdze Jonasza jednym z przymiotów Pana jest cierpliwość (Jon 4,2). W hebrajskim oryginale autor w odniesieniu do Boga używa słów: «erek appajim», które można przetłumaczyć: «pogodne oblicze». To oznacza, że Bóg powściąga swój gniew, odkłada karę, na którą zasłużyli grzesznicy, cierpliwie czeka na nawrócenie. Pan postępuje tak, aby pokazać mi drogę... Szlak, który przede mną kreśli, wiedzie do zbawienia... Oblicze Boga miłosiernego objawia mi prawdziwą drogę do szczęśliwego życia w wieczności. Jezus powiedział: «Ja jestem drogą, i prawdą i życiem...» (J, 14,6). 

   ...«Niech Ciebie, Boże wysławiają ludy, niech wszystkie narody dają Ci chwałę!»".

Psalm 67 w kształcie menory - wyk. Sandrine Kespi


O. Michał Baranowski OFMConv rozważa Psalm 67 (fragmenty Psalmu za Biblią Tysiąclecia): 

    Niech Bóg... nam błogosławi, niech zajaśnieje dla nas Jego oblicze!»
 Psalm rozpoczyna się prośbą o Boże błogosławieństwo. Modlitwa ta, w swym sformułowaniu, nawiązuje do tekstu błogosławieństwa Aaronowego (zob. Lb 6,24-26). «Jaśniejące oblicze» jest znakiem życzliwości i łaskawości. Prośba zanoszona jest z pokorą do Boga, ponieważ psalmista świadomy jest świętości Boga i grzechów swojego ludu. Błogosławieństwo udzielone ludowi Izraela, a więc dobrodziejstwa codziennego życia, których Bóg udziela swym wiernym, są najlepszym świadectwem Jego obecności w świecie, Jego panowania pełnego mocy i życzliwości dla ludzi.


   «Niech Ciebie, Boże, wysławiają ludy!»
Psalmista wzywa, zachęca wszystkie narody do oddania Bogu chwały. Objawia im i zaświadcza, że Bóg Jahwe jest nie tylko Panem Izraela, ale całej ziemi. To Jego sprawiedliwe rządy zapewniają wszystkim ludziom życie i dostatek pożywienia dla wszystkich Jego stworzeń. Boże błogosławieństwo «niesie» życie. Ono uczy nas obejmować naszą modlitwą sprawy wszystkich ludzi i prosić dla nich o doczesne i wieczne dobro.


   «Niechaj nam Bóg błogosławi».
Psalm 67 jest jednym z psalmów, którymi Kościół modli się rozpoczynając codzienną  modlitwę Liturgii Godzin. Prosi o Boże błogosławieństwo dla wszystkich ludzi, obejmuje troską wspólnoty wiernych obecne po całym świecie, ale też przypomina sobie ciągle aktualne zadanie głoszenia Dobrej Nowiny wszystkim narodom.


   Wszechmogący, dobry Panie, błogosław ziemi i wszystkim jej mieszkańcom, a Twój Kościół niech głosi wszystkim Dobrą Nowinę o zbawieniu. Który żyjesz i królujesz na wieki wieków. Amen".



Ps 67,7 - autor John August Swanson

Komentarz św. Jana Pawła II do Psalmu 67 z "Biblii z komentarzami Jana Pawła II":

  "Psalm 67 zaprasza uniwersalny chór narodów, by przyłączył się do pieśni chwały Izraela w świątyni syjońskiej. (...) Również i ci, którzy nie należą do wybranej przez Boga wspólnoty, otrzymują od Niego powołanie: są bowiem wezwani, by poznawali «drogę» objawioną Izraelowi. «Drogą» tą jest Boży plan zbawienia, królestwo światła i pokoju, w którego urzeczywistnianiu mają uczestniczyć również poganie, zaproszeni do słuchania głosu Pana (por. w. 3). Owocem tego posłusznego słuchania jest bojaźń Boża we «wszystkich krańcach ziemi» (w. 8). Wyrażenie to odnosi się nie tyle do lęku, co raczej do pełnego uwielbienia szacunku wobec transcendentnej i chwalebnej tajemnicy Boga.
   Na początku i w części końcowej Psalm wyraża intensywne pragnienie Bożego błogosławieństwa. (...)
   Otóż według psalmisty owo błogosławieństwo, którym został obdarzony Izrael, będzie jakby ziarnem łaski i zbawienia, zasianym w glebie całego świata i historii, by rosło i stało się rozłożystym drzewem. Przychodzi nam na myśl również obietnica, dana przez Pana Abramowi w dniu, w którym go wybrał: «Uczynię (...) z ciebie wielki naród, będę ci błogosławił i twoje imię rozsławię: staniesz się błogosławieństwem. (...) Przez ciebie będą otrzymywały błogosławieństwo ludy całej ziemi» (Rdz 12,2-3).
   Zgodnie z tradycją biblijną, jednym z konkretnych przejawów Bożego błogosławieństwa jest dar życia, płodności i owocności. Omawiany przez nas Psalm wyraźnie nawiązuje do tej konkretnej rzeczywistości, tak ważnej dla egzystencji: «Ziemia wydała swój owoc» (w. 7). Stwierdzenie to skłoniło badaczy do powiązania Psalmu z obrzędem dziękczynienia za obfite żniwa, znak Bożej łaskawości oraz świadectwo dla sąsiednich narodów, że Bóg jest z Izraelem.
(Audiencja generalna, 9 października 2002 r.)".
Skróty pochodzą od redaktorów wydania Biblii.

Pełny tekst katechezy "Psalm 67 - niech wszystkie narody wysławiają Boga" dostępny jest w bibliotece serwisu Opoka.
Psalm 67 był też tematem katechezy w dniu 17 listopada 2004 r.


Tekst Psalmu 67 w języku hebrajskim i greckim


 PSALM 67 (66)
 
("Mój Psałterz" - przekład O. Remigiusz Popowski SDB /Biblia Pierwszego Kościoła/)

O ROZWÓJ KRÓLESTWA BOŻEGO*

1 Do wykonania wśród hymnów; psalm ze śpiewem.

2 Oby Bóg zlitował się nad nami i nam pobłogosławił,
oby ukazał nam swoje oblicze*,
3 abyśmy poznali na ziemi Twoją drogę,
Twoje wybawienie wśród wszystkich narodów*.

4 Niech Cię, Boże, wysławiają wszystkie ludy,
niech wszystkie ludy Ciebie wysławiają.
5 Niech się cieszą i radują narody,
bo Ty sprawiedliwie sądzisz ludy*,
Ty prowadzisz narody na ziemi po ich drogach.
6 Niech Cię, Boże wysławiają wszystkie ludy*,
niech wszystkie ludy Ciebie wysławiają.

7 Ziemia wydała swe plony*,
oby Bóg, nasz Bóg, nam pobłogosławił.
8 Oby Bóg nam pobłogosławił,
niech bojaźń przed Nim czują wszystkie najdalsze krainy ziemi*.

Przypisy: 

*/  "O ROZWÓJ KRÓLESTWA BOŻEGO" - w Księdze Psalmów w Biblii Pierwszego Kościoła brak jest tytułów psalmów - powyższy tytuł Psalmu 67 pochodzi z Księgi Psalmów w tłumaczeniu O. Stanisława Wójcika CSsR.

*/ (w. 2) "Oby Bóg zlitował się nad nami i nam pobłogosławił, oby ukazał nam swoje oblicze" - błogosławieństwo kapłańskie z Lb 6,24n /Biblia Tysiąclecia/.
- "Ukazał nam swoje oblicze" (w innych tłumaczeniach "rozjaśni swoje oblicze") - jaśniejące oblicze jest wyrazem łaskawości i życzliwości Boga (por. Ps 31,17; Ps 44,4; Ps 89,16). W tej światłości Boga uczestniczy także w jakiejś mierze człowiek stworzony na obraz i podobieństwo Boże (por. Łk 16,8; J 8,12; 1Tes 5,5; Ef 5,8 /Biblia Warszawsko-Praska - przypis do Ps 4 w. 7/.

*/ (w. 3) "Abyśmy poznali na ziemi Twoją drogę, Twoje wybawienie wśród wszystkich narodów" - por. Iz 43,9n; Jr 33,9; Mt 6,10; Łk 11,2 /Biblia Tysiąclecia/.

*/ (w. 5) "Niech się cieszą i radują narody, bo Ty sprawiedliwie sądzisz ludy" - ludy pogańskie, żyjące w nieustannej obawie, że mogą bezwiednie ściągnąć na siebie gniew swych bóstw, mają powód do radości z rządów JAHWE, gdyż te są sprawiedliwe /Biblia Poznańska/.
- Por. Iz 11,4; Mi 4,3 /Biblia Gdańska/.

*/ (w. 6) "Niech Cię... wysławiają wszystkie ludy" - inni: wielbią Cię narody. Por. Ml 1,11 /Psalmy w tłumaczeniu Izaaka Cylkowa/.

*/ (w. 7) "Ziemia wydała swe plony" - być może że psalm śpiewany był podczas obchodu święta zbiorów. Por. Kpł 26,4 /Psalmy w tłumaczeniu Izaaka Cylkowa/.

*/ (w. 8) "Niech bojaźń przed Nim czują wszystkie najdalsze krainy ziemi" - Bojaźń PANA jest cnotą religijną, czyli wyrazem szacunku i pełnej zaufania adoracji człowieka wierzącego względem Boga, a nie zaś nieuzasadnionym strachem wobec karzącego bóstwa /Biblia Paulistów - przypis do Ps 2 w. 11/.

Psalm 67 - obraz Moshe Tzvi Bergera

Komentarz O. Adama Szustaka OP do Psalmu 67:



A Bóg nadziei niech was napełni wszelką radością i pokojem w wierze, 
abyście dzięki mocy Ducha Świętego obfitowali w nadzieję.
(Rz 15,13 - Biblia Ekumeniczna)




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz