Miłosierny jest PAN i łaskawy,
nieskory do gniewu i bardzo łagodny
(Ps 103,8 - Biblia Tysiąclecia /BT/)
nieskory do gniewu i bardzo łagodny
(Ps 103,8 - Biblia Tysiąclecia /BT/)
Psalm 34 jest - w języku hebrajskim - alfabetyczny (akrostych), czyli poszczególne zdania zaczynają się od kolejnej litery alfabetu hebrajskiego (z małymi wyjątkami).
W Psalmie wyodrębnić możemy:
- wezwanie do wysławiania PANA - ww. 2-4,
- opowiadanie o ocaleniu psalmisty - ww. 5-7,
- obecność anioła PANA - w. 8,
- fragment centralny z: „dobry” jako dar i zadanie -ww. 9-15,
- obecność PANA - ww. 16-17,
- opowiadanie o ocaleniu - w. 18-20,
- przeciwstawienie końcowe: 21-22.23,
Psalm 34 nie zwraca się do Boga, lecz mówi o Bogu!
Doświadczenie ocalającego Boga prowadzi do pouczenia o dobroci Boga i bojaźni Bożej. Więź z Bogiem w bojaźni Pańskiej oznacza pełnię życia. Naturalną konsekwencją doświadczenia dobrego Boga może być jedynie czynienie dobra.
Rozważania O. Michała Baranowskiego OFMConv na temat Psalmu 34 (fragmenty Psalmu w tłumaczeniu Biblii Tysiąclecia):
O. Michał Baranowski OFMConv |
W Psalmie 34, oprócz typowej wzmianki w nagłówku przypisującej ten psalm Dawidowi, podana została okoliczność z jego życia. Wydaje się, że chodzi o epizod opisany w 1 Sm 21,11-15, z tym, że inne jest imię filistyńskiego króla Gat (nie Abimelek, a Akisz), wobec którego Dawid, w obawie o swe życie, udawał szalonego i tym sposobem został odprawiony. To ślad tradycji, bowiem w tekście psalmu, dziękuje się za ratunek otrzymany od Pana, a nie znajdujemy żadnej szczegółowej wskazówki, że chodzi konkretnie o wspomnianą wyżej sytuację.
Inne znaczenie mają natomiast nazwy liter hebrajskiego alfabetu podane na marginesie tekstu. One sygnalizują, że Psalm 34 jest tzw. psalmem «alfabetycznym» (akrostych), czyli w języku hebrajskim poszczególne wersety psalmu rozpoczynają się od kolejnych liter alfabetu. Taka kompozycja robi wrażenie dla oka, ale niekiedy «krępuje» płynność tekstu i myśli.
Uwielbiajcie ze mną Pana.
Psalm rozpoczyna się od osobistego, pięknego wyznania: «Będę błogosławił Pana w każdym czasie ...» (ww. 2-3). Psalmista wspomina o doznanej od Boga pomocy (w. 5.7) i zwraca się do wspólnoty zapraszając ją do uwielbienia (ww. 4.6). To sprawia, że dalej przede wszystkim do niej kieruje swe słowo. Są to zasadniczo pouczenia, ale zdarzają się wezwania kierujące naszą uwagę i serce ku Panu: «Spójrzcie na Niego, promieniejcie radością» (w. 6a); «Skosztujcie i zobaczcie, jak dobry jest Pan» (w. 9a).
Pójdźcie, synowie, słuchajcie mnie.
Psalmista, podobnie jak izraelscy mędrcy, zachęca do bojaźni Boga oraz powstrzymania się od złych słów i czynów. Ukazuje szczęśliwe życie sprawiedliwych, a zapowiada karę bezbożnych (por. «dwie drogi» w Psalmie 1).
Boża opieka, jak warowny obóz, zapewnia ocalenie bogobojnym (w. 8). Oni nie doświadczą biedy, nie zabraknie im żadnego dobra (ww. 10-11). Pan czuwa nad sprawiedliwymi, ma ich stale «na widoku», a gdy wołają, przychodzi im z pomocą (w.16.18). On jest także blisko pozbawionych nadziei i załamanych (w. 19). I bardzo wymowny obraz Bożej opieki: żadna kość sprawiedliwego nie ulegnie złamaniu (w. 20). Pośrednio przywołuje to Janowy opis ukrzyżowania i śmierci Pana Jezusa, gdzie zwraca się uwagę, że nie połamano Mu goleni, jak było to praktykowane, aby przyspieszyć zgon ukrzyżowanego (J 19,31-36; por. Wj 12,46).
Od czasu do czasu Psalmista podaje, jaki los spotyka niesprawiedliwych. Ludzie możni, którzy w swej sile i majątku pokładają nadzieję, ubożeją i doznają głodu (w. 11a). O ludziach czyniących nieprawość nie będzie się nawet wspominać (w. 17). Przewrotnych spotka śmierć, a wrogowie sprawiedliwego będą ukarani (w. 22). Świadomość kary za zło ma także pomóc wytrwale kroczyć drogą sprawiedliwości i ponosić jej trudy.
Boże, doświadczyliśmy nieraz Twojej opieki, skosztowaliśmy jak jesteś dobry, chcemy błogosławić Cię nieustannie. Przez Chrystusa Pana naszego. Amen."
Witraż z Królem Dawidem śpiewającym Panu |
PSALM 34 (33)
("Mój Psałterz" - Biblia Paulistów)
BÓG OCHRANIA POBOŻNYCH
1 Dawida, gdy udawał szalonego przed Abimelekiem i odszedł wypędzony*.
2 Będę wysławiał PANA w każdym czasie,
będę Go zawsze chwalił moimi ustami.
3 Chlubię się PANEM,
niech słyszą to uciśnieni i niech się weselą.
4 Uwielbiajcie ze mną PANA,
wspólnie wywyższajmy Jego imię.
5 Zwróciłem się do PANA, a On mnie wysłuchał
i uwolnił mnie od wszelkiego lęku.
6 Spójrzcie na Niego, a będziecie promienieć,
niech wasze oblicze nie płonie wstydem.
7 Oto ubogi zawołał, a PAN go wysłuchał*,
wybawił go ze wszystkich utrapień.
8 Anioł PANA* otacza szańcem bogobojnych,
aby ich ocalić*.
9 Skosztujcie i zobaczcie, że PAN jest dobry*,
szczęśliwy ten, kto się do Niego ucieka.
10 Bójcie się PANA, wszyscy Jego święci,
gdyż bogobojni nie zaznają biedy.
11 Bogaci popadli w biedę i zaznali głodu;
a szukającym woli PANA niczego nie zabraknie.
12 Przyjdźcie i posłuchajcie mnie dzieci,
nauczę was, czym jest bojaźń PANA!
13 Czy jesteś człowiekiem,
który chce cieszyć się życiem?
14 Powstrzymaj od zła swój język,
a wargi od obłudnej mowy!
15 Unikaj zła, a czyń dobro,
pragnij pokoju i dąż do niego!
16 Oczy PANA zwrócone ku sprawiedliwym,
a Jego uszy słyszą ich błaganie.
17 Od złoczyńców PAN się odwraca,
by nie zostało o nich wspomnienie na ziemi.
18 PAN słyszy wołających o pomoc
i uwolni ich ze wszystkich ucisków.
19 PAN jest blisko cierpiących udrękę,
wybawi złamanych na duchu.
20 Liczne są utrapienia sprawiedliwych,
lecz PAN ze wszystkich ich wyzwoli.
21 On strzeże wszystkich ich kości
i żadna nie będzie złamana*.
22 Zło sprowadza śmierć na bezbożnego,
wrogów sprawiedliwego spotka kara.
23 PAN wybawia swoje sługi,
nie upadną ci, którzy Mu ufają.
Przypisy:
KAPITALIKAMI zaznaczono słowo (najczęściej "PAN") będące tłumaczeniem najważniejszego w Starym Testamencie imienia Boga "JHWH" (JAHWE) - "JEST", "JESTEM". Imienia Boga, ze względu na jego świętość, Izraelici nie wypowiadali, zastępując słowem "ADONAJ" - "PAN".
Wj 3,14 (Biblia Tysiąclecia) - "Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: «JESTEM, KTÓRY JESTEM». I dodał: «Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was»".
*/ (w. 1) "Udawał szalonego przed Abimelekiem i odszedł wypędzony" - według 1 Sm 21,12-15 Dawid udawał szalonego u wrót twierdzy Akisza, króla Gat. Imię Abimelek wskazuje ogólnie na dom królewski oraz ród Filistynów /Nowy Przekład Dynamiczny Księgi Psalmów/.
*/ (w. 7) "Ubogi zawołał, a PAN go wysłuchał" - ubodzy cieszą się specjalną opieką jako ludzie pozbawieni wszelkich gwarancji ludzkich i całkowicie oddani Bogu (por. So 3,12) /Biblia Tysiąclecia - przypis do Ps 22 w. 27/.
- Por. Ps 69,34 /Biblia Gdańska/.
- "Ubogi" - częsty w Biblii synonim człowieka wierzącego; pozbawiony ludzkich zabezpieczeń jest bardziej otwarty na Boga, choć nie każdy ubogi odpowiada na wezwanie, które Bóg do niego kieruje. Inne określenia Psalmu precyzują, jakie cechy powinni mieć wierzący: bogobojni (w. 8), święci (w. 10), szukający PANA (w. 11), sprawiedliwi (w. 16), słudzy PANA (w. 23) /Biblia Paulistów/.
*/ (w. 8) "Anioł PANA otacza szańcem bogobojnych, aby ich ocalić" - skuteczną pomoc Bożą przynosi Jego wysłannik (por. Ps 103,20-21), przedstawiony na sposób dowódcy wojskowego /Biblia Tysiąclecia/.
- "Anioł PANA" - obecność Bożego wysłańca oznacza obecność samego Boga, który broni psalmistę przed niebezpieczeństwem (Wj 14,14.19; Joz 5,13n) /Biblia Paulistów/.
*/ (w. 9) "Skosztujcie i zobaczcie, że PAN jest dobry" - por. 1P 2,3 /Biblia Ekumeniczna/.
*/ (w. 21) "On strzeże wszystkich ich kości i żadna nie będzie złamana" - podobnie jak u baranka paschalnego; zob. Wj 12,46; J 19,36 /Biblia Ekumeniczna/.
Komentarz do Psalmu 34 O. Adama Szustaka OP, wraz z końcowym błogosławieństwem:
Patrzcie i bądźcie radośni, ubodzy,
niech ożyje wasze serce, którzy szukacie Boga.
Bo Pan wysłuchuje biednych
i swoimi więźniami nie gardzi.
(Ps 69,33-34 - BT)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz