niedziela, 9 kwietnia 2017

Mój Psałterz: PSALM 33


Wszystko przez Słowo się stało
 (J 1,3 - Biblia Tysiąclecia /BT/)




Struktura Psalmu 33:
- skierowane do sprawiedliwych i prawych wezwanie do oddania chwały PANU - ww. 1-3,
- uzasadnienie aktu chwały (prawe słowo PANA i wierne Jego dzieło) - ww. 4-5,
- potęga słowa PANA przy stworzeniu nieba i ziemi - ww. 6-9,
- plany Boga ziszczą się niezawodnie - ww. 10-12, 
- władza Boga nad ludźmi - ww. 13-19,  
- wspólnota wyznaje wiarę w PANA - ww. 20-22.


Przedmiotem wielbienia PANA jest Jego słowo i dzieło. Bóg pragnie sprawiedliwego ładu życia dla swego stworzenia. Łaskawe postępowanie Boga napełnia całą ziemię i powinno być wzorem dla ludzi.
Hymn wysławia moc stwórczą Boga. Bóg stworzył niebo i ziemię swoim słowem. Wszechwładnie rozporządza losami ludów i wybiera sobie Izraela na dziedzica. Z racji tego wyboru Izrael może uważać się za naród szczęśliwy i wysławiać Pana. Również ludzie podlegają stwórczej mocy Boga. Królowi, któremu grozi szczególne niebezpieczeństwo przeceniania samego siebie, zostają ukazane właściwe granice. Bojącym się Boga, którym grozi szczególne niebezpieczeństwo nadmiernej bojaźliwości, przypomina się o troskliwej uwadze, jaką PAN im poświęca.
Początek strofy nawiązuje do zwyczaju grania na instrumentach i wspólnotowego wychwalania Boga.



Podobnie jak przy poprzednim Psalmie, publikuję komentarz św. Jana Pawła II:

"Psalm 33 jest pieśnią, która wychwala Pana wszechświata i dziejów. (...) W swej zasadniczej treści hymn dzieli się na trzy części, stanowiące niejako pochwalny tryptyk. W pierwszej części (por. ww. 6-9) sławione jest stwórcze słowo Boże. Wspaniała architektura wszechświata, podobna do kosmicznej świątyni, wyłoniła się i rozwinęła nie w wyniku walki bogów, jak sugerowały niektóre kosmogonie starożytnego Bliskiego Wschodu, lecz jedynie dzięki skutecznemu Bożemu słowu. (...)
Szczególne znaczenie ma dla modlącego się panowanie nad wodami morskimi, ponieważ w Biblii są one znakiem chaosu i zła. Choć świat jest pełen ograniczeń, Stwórca zachowuje go w swojej opiece... Bóg jest również Panem ludzkich dziejów. (...)
Projekty ziemskich potęg [wspomniane w drugiej części Psalmu] są głęboko sprzeczne ze wspaniałym planem, jaki Bóg kreśli w historii. Ludzkie programy zastępcze wprowadzają niesprawiedliwość, zło, przemoc, przeciwstawiają się bowiem Bożemu planowi sprawiedliwości i zbawienia. I pomimo krótkotrwałych i pozornych sukcesów stanowią tylko machinacje, kończące się rozkładem i upadkiem... Psalmista przypomina nam również, że Bóg z nieba, swego transcendentnego przybytku, śledzi wszystkie drogi ludzkości, nawet te, które są szalone i absurdalne, i odgaduje wszystkie tajemnice ludzkiego serca. (...)
Trzecia i ostatnia część Psalmu (por. ww. 16-22) podejmuje temat wyłącznego panowania Boga w ludzkich dziejach z dwóch nowych punktów widzenia. Najpierw z pozycji możnych, zachęcanych przede wszystkim, by nie ulegali złudzeniu, jakie może stwarzać militarna siła wojska i kawalerii. Następnie z pozycji wiernych, często uciskanych, wygłodzonych i bliskich śmierci: są oni zachęcani do pokładania ufności w Panu, który nie dopuści, by pogrążyli się w otchłani zniszczenia... Psalm staje się wezwaniem do wiary w Boga, który nie pozostaje obojętny wobec arogancji możnych i który pochyla się nad ludzkością, gdy jest bezsilna, pociesza ją i wspiera, jeśli pokłada w Nim ufność, jeśli Mu zawierza, jeśli zanosi do Niego błagania i otacza Go chwałą. (...)
Psalm zamyka antyfona, która stanowi zakończenie znanego hymnu Te Deum: «Niech nas ogarnie Twoja łaska, Panie, według nadziei pokładanej w Tobie» (w. 22). Łaska Boża i ludzka nadzieja spotykają się i obejmują. Co więcej, przeniknięta miłością wierność Boga (zgodnie ze znaczeniem oryginalnego słowa hebrajskiego, jakie tu występuje: «hésed») niczym płaszcz osłania nas, ogrzewa i chroni, rodząc w nas pogodę ducha i dostarczając solidnego oparcia naszej wierze i nadziei. (Audiencja generalna, 8 sierpnia 2001 r.)".

Skróty pochodzą od redaktorów wydania Biblii.
Pełny tekst katechezy dostępny jest w bibliotece serwisu Opoka.


Początek Psalmu 33 w języku hebrajskim

PSALM 33 (32)
("Mój Psałterz"- tłumaczenie Anna Horodecka, Jurij Gołowanow, Zespół Redakcyjny NPD /Nowy Przekład Dynamiczny Księgi Psalmów/)

BÓG WŁADCĄ NIEBIOS

1 Radujcie się w PANU wszyscy sprawiedliwi,

stosowne jest, by prawi głosili Jego chwałę.
2 Grą na cytrze składajcie PANU dziękczynienie,
grajcie Mu na harfie o dziesięciu strunach!
3 I zaintonujcie dla Niego pieśń nową*,
pełną radości w muzyce i śpiewie!

4 Bo słowo PANA jest prawe,
a wszystkie dzieła Jego - godne zaufania*.
5 On kocha prawość, miłuje sprawiedliwość*,
ziemia jest pełna łaskawości PANA*!

6 Słowem PANA zostały stworzone niebiosa;
tchnieniem* ust Jego - wszystkie ich zastępy*.
7 On zebrał wody morskie, wyznaczył im granice,
umieścił odmęty w przepastnych zbiornikach*.
8 Niech więc cała ziemia trwa w bojaźni PANA,
a wszyscy jej mieszkańcy respekt przed Nim czują!
9 Gdyż na Jego słowo wszystko zaistniało,
mocą ust Jego zostało stworzone!*

10 Pan udaremnia zamysły narodów;
wniwecz obraca plany wielkich ludów*,
11 gdyż decyzje PANA* trwają poprzez wieki,
zamysły Jego serca - poprzez wszystkie pokolenia*.
12 Szczęśliwy jest naród, którego Bogiem jest PAN
- lud, który On wybrał na swoje dziedzictwo*! 

13 Bo PAN z niebios spogląda
i widzi wszystkich ludzi*.
14 Z miejsca, gdzie przebywa, uważnie się przygląda
wszystkim, którzy na ziemi mieszkają.
15 To On przecież serce każdemu uformował*,
dlatego teraz bada czyny wszystkich ludzi.
16 Króla więc nie ocali doborowa armia,
ani wojownika jego wielka siła.
17 Koń bojowy jest złudą, tak jak liczne wojska,
gdyż Panu nie ujdzie, nikt Mu nie ucieknie!*
18 Ale oczy PANA* zwrócone są na tych,
którzy Jego łaski w bojaźni oczekują,
19 aby ich dusze od śmierci wybawić
i zachować przy życiu, kiedy głód nastanie.

20 O tak, nasze dusze wyczekują PANA!
On jest naszą siłą i obronną tarczą.
21 To w Nim nasze serca radość odnajdują,
a w Jego świętości ufność pokładamy.
22 Niechaj nas ogarnie Twoja łaska, PANIE,
według ufności w Tobie pokładanej!


Przypisy:

KAPITALIKAMI zaznaczono słowo (najczęściej "PAN") będące tłumaczeniem najważniejszego w Starym Testamencie imienia Boga "JHWH" (JAHWE) - "JEST", "JESTEM". Imienia Boga, ze względu na jego świętość, Izraelici nie wypowiadali, zastępując słowem "ADONAJ" - "PAN".
Wj 3,14 (Biblia Tysiąclecia) - "Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: «JESTEMKTÓRY JESTEM». I dodał: «Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was»".

*/ (w. 3) "Pieśń nową" - por. Wj 32,17; Joz 6,5; Sdz 7,20-21; Iz 44,23; Ps 27,6; Ps 65,14 /Biblia Warszawsko-Praska/. 

*/ (w. 4) "Wszystkie dzieła Jego - godne zaufania" - por. Ps 19,8-11; Pwt 32,4; Iz 45,19 /Biblia Tysiąclecia/.

*/ (w. 5) "On kocha prawość, miłuje sprawiedliwość" - por. Ps 11,7; Ps 37,28 /Biblia Tysiąclecia/.
- "Sprawiedliwość" - w Biblii nie oznacza tylko umiejętności wydawania słusznych wyroków czy decyzji. jest synonimem pobożności, wierności oraz prawego sposobu myślenia i postępowania. Ludzka sprawiedliwość ma swój niedościgniony wzór i źródło w nieskończonej sprawiedliwości Boga /Biblia Paulistów - przypis do Ps 15 w. 2/.

*/ (w. 6) "Słowem PANA zostały stworzone niebiosa; tchnieniem ust Jego - wszystkie ich zastępy" - aluzja do Rdz 1,6.14 (por. Ps 8,4). "Zastępy" oznaczają gwiazdy stworzone przez Boga (por. Ps 147,4; Iz 40,26). W NT por. J 1,3; Kol 1,16 /Biblia Tysiąclecia/.
- "Tchnieniem" - hebr. "Ruah" /Nowy Przekład Dynamiczny Księgi Psalmów/.
- "Ziemia jest pełna łaskawości PANA" - por. Ps 119,64 /Biblia Gdańska/.

*/ (ww. 6-9) - poetycki opis stworzenia świata (wymienione są niektóre jego elementy), podkreślający stwórczą moc słowa, które Bóg wypowiada (Rdz 1,3nn). Tylko słowo Boga ma moc stwarzania /Biblia Paulistów/.

*/ (w. 7) "On zebrał wody morskie, wyznaczył im granice, umieścił odmęty w przepastnych zbiornikach" - kosmografia starosemicka mówi o wodach "górnych" (Rdz 1,7). Wody te Bóg "umieszcza" w zbiornikach, dokumentując swą władzę nad tym żywiołem (por. Ps 135,7; Hi 38,22; Jr 10,13) /Biblia Tysiąclecia/.

*/ (w. 9) "Na Jego słowo wszystko zaistniało, mocą ust Jego zostało stworzone" - dynamiczna moc stwórcza słowa Pańskiego (w. 4); por. także Ps 148,5n /Biblia Tysiąclecia/.

*/ (w. 10) "Pan udaremnia zamysły narodów; wniwecz obraca plany wielkich ludów" - Hi 5,12 /Biblia Gdańska/.

*/ (w. 11) "Decyzje PANA" - ograniczony rozum człowieczy dzisiaj ich nie ogarnie; wieczność rozświetli, jak mądre zamiary Boże ziściły się tam, gdzie nam się zdawało, że Bóg przegrał, a grzech triumfy święcił /Księga Psalmów w tłumaczeniu O. Stanisława Wójcika CSsR/.  
- "Decyzje PANA trwają poprzez wieki, zamysły Jego serca - poprzez wszystkie pokolenia" - por. Prz 19,21; Iz 46,10 /Biblia Gdańska/.

*/ (w. 12) "Szczęśliwy jest naród, którego Bogiem jest PAN - lud, który On wybrał na swoje dziedzictwo" - por. Ps 65,5; Ps 144,15 /Biblia Gdańska/.

*/ (w. 13) "PAN z niebios spogląda i widzi wszystkich ludzi" - zob. Ps 11,4; Ps 14,2; Ps 102,20n. Bóg ocenia postępowanie każdego człowieka (w. 15) /Biblia Tysiąclecia/. 
 
*/ (w. 15) "On przecież serce każdemu uformował" - por. Ps 94,9; Ps 139,13-16 /Biblia Tysiąclecia/.

*/ (w. 17) "Koń bojowy jest złudą, tak jak liczne wojska, gdyż Panu nie ujdzie, nikt Mu nie ucieknie" - por. Iz 30,16; Iz 31,1. Zwodnicza jest ufność pokładana we wszelkiej sile fizycznej /Biblia Tysiąclecia/.

*/ (w. 18) "Oczy PANA" - oznacza tu Jego skuteczną opiekę /Biblia Poznańska/.
- Por. Hi 36,7; Ps 34,16; 1P 3,12 /Biblia Gdańska/.

Król Dawid grający na harfie


Komentarz O. Adama Szustaka OP (i końcowe błogosławieństwo):



Posłuchaj rady, przyjmij naukę,
abyś był mądry w przyszłości.
Wiele zamierzeń jest w sercu człowieka,
lecz wola Pana się ziści.

(Prz 19,20-21 - BT)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz