niedziela, 27 listopada 2016

Mój Psałterz: PSALM 15

Wy natomiast przystąpiliście do góry Syjon,
do miasta Boga żyjącego, Jeruzalem niebieskiego,
do niezliczonej liczby aniołów (...)
 (Hbr 12,22 - Biblia Tysiąclecia)

Zaczął się Adwent. My jednak pozostaniemy w klimacie psalmów. Tym bardziej, że Psalm 15 jest świetnym wprowadzeniem w ten okres liturgiczny.


Psalm 15 jest typowym przykładem tzw. liturgii wejścia (Tora wejścia, Liturgia bramy /Iz 33,13-16; Ps 24/), w której służba świątynna przypominała pielgrzymom o właściwym usposobieniu wewnętrznym, aby wejść do świątyni. Następnie wchodzący deklarowali swą niewinność (Ps 5,5-8; Ps 26,3-8).

Warunkiem wejścia na «świętą górę», czyli Syjon, jest wypełnianie jedenastu wskazań, które możemy zebrać w czterech grupach:
- nienaganne życie,
- dotrzymywanie słowa,
- szacunek dla bliźnich,
- nienawiść do grzechu.
W biblijnym Izraelu bliźnim (bratem) był tylko drugi Izraelita.
W świetle prawa kultowego nie było mowy o lekceważeniu kogokolwiek z powodu odmienności religijnej lub przekonań.


Psalm ukazuje wielkie ideały sprawiedliwości i miłości bliźniego, jako podstawę godnego udziału w liturgii (Mt 5,23-24). Nieczystych nie dopuszczano do udziału w liturgii (2Krn 23,19).
W obecności Boga człowiek może żyć tylko wtedy, gdy czyni dobro. A nawet więcej - człowiek staje się zdolny do dobrego postępowania, godnego człowieka, dopiero wtedy, gdy trwa w obecności Boga.
Można by je streścić słowami głównego przykazania: „Miłuj bliźniego swego jak siebie samego” (por. Kpł 19,18).

Psalm 15 w języku urdu
(stosowanym w Indiach i Pakistanie)

Psalm 15 stanowił też temat katechezy wygłoszonej przez Ojca Świętego Jana Pawła II, w czasie audiencji generalnej, w dniu 4 lutego 2004 r.


Witraże nawiązujące do Psalmu 15
w Synagodze Adath Israel w Toronto


PSALM 15 (14)*
("Mój Psałterz" - przekład: ks. Henryk Paprocki)

KTO JEST GODZIEN STANĄĆ W OBLICZU BOGA?
(w Psałterzu ks. Henryka Paprockiego brak jest tytułów psalmów, powyższy tytuł Psalmu 15 pochodzi z Księgi Psalmów w tłumaczeniu O. Stanisława Wójcika CSsR)

1 Psalm Dawida.

PANIE, kto zamieszka w Twoim przybytku*?
Kto zamieszka na świętej Twojej górze*?

2 Ten, kto chodzi nieskalany i czyni sprawiedliwość*,
kto mówi prawdę w swoim sercu*.
3 Kto nie mówi oszczerstw swym językiem*,
kto nie czyni zła swemu bliźniemu,
kto nie przyjmuje zarzutów przeciwko swoim bliźnim.
4 Ten, w którego oczach jest pogarda dla złoczyńcy*,
kto sławi lękających się PANA,
kto przysięga swemu bliźniemu i nie cofa przysięgi.
5 Swego srebra nie oddaje na lichwę*
i nie przyjmuje darów przeciwko niewinnym.

Kto tak postępuje, ten nie zachwieje się na wieki*. 


Przypisy:

KAPITALIKAMI zaznaczono słowo będące tłumaczeniem najważniejszego w Starym Testamencie imienia Boga "JHWH" (JAHWE) - "JEST", "JESTEM". Imienia Boga, ze względu na jego świętość, Izraelici nie wypowiadali, zastępując słowem "ADONAJ" - "PAN".
Wj 3,14 (Biblia Tysiąclecia) - "Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: «JESTEM, KTÓRY JESTEM». I dodał: «Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was»".

*/ W Psałterzu ks. Henryka Paprockiego (tłumaczenie z Septuaginty) jest to Psalm 14. 

*/ (w. 1) "Przybytku" - mowa o Namiocie Spotkania (pierwsze przenośne sanktuarium - por. Wj 26), w którym przechowywano Arkę Przymierza (Świadectwa), albo o świątyni. W tym drugim przypadku poprzez to starożytne określenie autor podkreśla, że świątynia jest "przedłużeniem" sanktuarium z czasów wędrówki przez pustynię, lub pogłębia jej znaczenie, przedstawiając ją jako miejsce zamieszkania Boga. /Biblia Paulistów/.
- "PANIE, kto zamieszka... na świętej Twej górze" - pobyt w świątyni jerozolimskiej był uważany za specjalnie bliskie obcowanie z Bogiem. /Biblia Tysiąclecia/.
- przebywający w Świątyni był gościem JAHWE; korzystając z prawa gościnności cieszył się Jego szczególną opieką i łaską (por. Ef 2,19). /Biblia Poznańska/.
- "Świętej Twej górze" - ze Syjonu, gdzie znajdowała się Arka, a z nią łączyła się osobowa łaskawość Boga /Księga Psalmów w tłumaczeniu O. Stanisław Wójcik CSsR - przypis do Ps 3 w. 5/.

*/ (w. 2) "Sprawiedliwość" - w Biblii nie oznacza tylko umiejętności wydawania słusznych wyroków czy decyzji. jest synonimem pobożności, wierności oraz prawego sposobu myślenia i postępowania. Ludzka sprawiedliwość ma swój niedościgniony wzór i źródło w nieskończonej sprawiedliwości Boga. /Biblia Paulistów/.
- "Ten, kto chodzi nieskalany... mówi prawdę w swoim sercu" - por. Ps  24,4; Iz 33,15. /Biblia Gdańska/.

*/ (w. 3) "Kto nie mówi oszczerstw swym językiem" - por. Ef 4,25. /Biblia Gdańska/.

*/ (w. 4) "Pogarda dla złoczyńcy - pogardzając grzesznikiem, odtrąconym przez JAHWE, pobożny staje w obronie honoru JAHWE. ST kieruje się w takim przypadku jedynie prawem sprawiedliwości. /Biblia Poznańska/.

*/ (w. 5) "Lichwę" - lichwę praktykowano szeroko i bezwzględnie na starożytnym Wschodzie. Pismo św. surowo potępia: Wj 22,24; Kpł 25,36-37. Odsetki pozwala pobierać jedynie od nie-Izraelitów: Pwt 23,20-21. /Biblia Tysiąclecia/.
- "Kto tak postępuje, ten nie zachwieje się na wieki" - J 13,17. /Biblia Gdańska/.


I na koniec - konferencja O. Adama Szustaka OP, wraz z kapłańskim błogosławieństwem:





Jesteśmy bowiem Jego dziełem, 
stworzeni w Chrystusie Jezusie dla dobrych czynów, 
które Bóg z góry przygotował, abyśmy je pełnili. 
(Ef 2,10 - BT)

____________________________________________________


Tydzień Modlitw o Nowe Rodziny poprzedzą rekolekcje dla singli 26+ "Na co czekasz?", które odbędą się w Kościele Najświętszego Zbawiciela w Warszawie, Plac Zbawiciela 1.


Więcej na stronie www.niejeden.pl


____________________________________________________


29 listopada, w Święto Wszystkich Świętych Zakonu Serafickiego, Franciszkańskie Centrum dla Europy Wschodniej i Azji Północnej w Warszawie, ul. Modzelewskiego 98a, zaprasza na prezentację II wydania LEKSYKONU DUCHOWOŚCI FRANCISZKAŃSKIEJ.

Początek spotkania o godz. 15.
Swój udział należy potwierdzić mailem, na adres podany na plakacie.
Szczegółowy program - poniżej.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz