niedziela, 29 maja 2016

Nie zabijaj

W Jego ręku - tchnienie życia i dusza każdego człowieka
(Hi 12,10 - Biblia Tysiąclecia /BT/)

Z prezentacji Adama Maniury z Bytomia

Tak jak prezentuje powyższy slajd, piąte przykazanie w wersji starotestamentowej brzmi:
"Nie będziesz zabijał." (Wj 20,13; Pwt 5,17 - BT).

W księdze Wyjścia jest jeszcze ostrzeżenie skierowane do sędziów:
"Nie pozwolisz wydać przewrotnego wyroku na ubogiego, który się zwraca do ciebie w swym procesie. Oddalisz sprawę kłamliwą i nie wydasz wyroku śmierci na niewinnego i sprawiedliwego, bo Ja nie uniewinnię nieprawego. Nie będziesz przyjmował podarków, ponieważ podarki zaślepiają dobrze widzących i są zgubą spraw słusznych." (Wj 23,6-8 - BT).

W Kazaniu na Górze Pan Jezus postawił sprawę jeszcze bardziej rygorystycznie:
"Słyszeliście, że powiedziano przodkom: Nie zabijaj!; a kto by się dopuścił zabójstwa, podlega sądowi. A Ja wam powiadam: Każdy, kto się gniewa na swego brata, podlega sądowi. (...)" (Mt 5,21-22 - BT)

Ojciec Jacek Salij OP w "Dekalogu" pisze:
"Życie ludzkie jest wartością absolutną, ale nie jest wartością najwyższą. Są bowiem wartości cenniejsze niż życie. Wartością absolutną jest dlatego, że jest to życie bytu osobowego, a zatem nie powinno być przedmiotem rachunków i manipulacji, którym podlegają wartości rzeczowe. Istnieją jednak wartości większe niż życie, takie jak wiara w Chrystusa, ludzka wolność, godność itp. Taka hierarchia wartości leży u podstaw chrześcijańskiej nauki o męczeństwie. «Nie bójcie się tych, którzy zabijają ciało, lecz duszy zabić nie mogą.» (Mt 10,28). Małe męczeństwo - kiedy człowiek w obronie największych ludzkich wartości poświęca swój spokój, naraża na szwank swoją pozycję społeczną czy materialną - nazywamy zazwyczaj odwagą cywilną".

A we wstępie do instrukcji Dominum vitae wydanej przez Kongregację Nauki Wiary (KNW) czytamy:

Z prezentacji Adama Maniury z Bytomia

Nie unikniemy tematu aborcji. 

Z prezentacji Agnieszki Żak z Oświęcimia

Co na ten temat mówi Katechizm Kościoła Katolickiego?
"Życie ludzkie od chwili poczęcia powinno być szanowane i chronione w sposób absolutny. Już od pierwszej chwili swego istnienia istota ludzka powinna mieć przyznane prawa osoby, wśród nich nienaruszalne prawo każdej niewinnej istoty do życia /por. KNW, instrukcja Dominum vitae, I, 1./. 
«Zanim ukształtowałem cię w łonie matki, znałem cię, nim przyszedłeś na świat, poświęciłem cię» (Jr 1,5). 
«Nie tajna Ci moja istota, kiedy w ukryciu powstawałem, utkany w głębi ziemi» (Ps 139,15)." (KKK 2270).

Z prezentacji Agnieszki Żak z Oświęcimia

Coraz bardziej aktualna jest sprawa ochrony embrionów. W sobotę media doniosły, że Holandia zaakceptowała hodowlę ludzkich embrionów w celach badawczych.

Sięgnijmy więc znowu do Katechizmu Kościoła Katolickiego:
"Ponieważ embrion powinien być uważany za osobę od chwili poczęcia, powinno się bronić jego integralności, troszczyć się o niego i leczyć go w miarę możliwości jak każdą inną istotę ludzką.
Diagnostyka prenatalna jest moralnie dozwolona, jeśli «szanuje życie oraz integralność embrionu i płodu ludzkiego, dąży do jego ochrony albo do jego indywidualnego leczenia... Sprzeciwia się prawu moralnemu wtedy, gdy w zależności od wyników prowadzi do przerwania ciąży. Diagnostyka nie powinna pociągać za sobą wyroku śmierci» /KNW, instr. Donum  vitae, I, 2./." (KKK 2274).

"«Jak każdy zabieg medyczny na pacjencie, należy uznać za dopuszczalne zabiegi na embrionie ludzkim, pod warunkiem że uszanują życie i integralność embrionu, nie narażając go na ryzyko nieproporcjonalnie wielkie; gdy są podejmowane w celu leczenia, poprawy jego stanu zdrowia lub dla ratowania zagrożonego życia» /KNW, instr. Donum  vitae, I, 3./.
«Wytwarzanie embrionów ludzkich po to, aby były używane jako <materiał biologiczny>, jest niemoralne» /KNW, instr. Donum  vitae, I, 5./.
«Niektóre próby interwencji w dziedzictwo chromosomowe lub genetyczne nie mają charakteru leczniczego, lecz zmierzają do wytwarzania istot ludzkich o określonej płci lub innych wcześniej ustalonych właściwościach. Manipulacje te sprzeciwiają się również godności osobowej istoty ludzkiej, jej integralności i tożsamości» /KNW, instr. Donum  vitae, I, 6./ jedynej, niepowtarzalnej. (KKK 2275).


I jeszcze w skrócie na temat eutanazji:
"Eutanazja zamierzona, niezależnie od jej form i motywów jest zabójstwem. Jest głęboko sprzeczna z godnością osoby ludzkiej i z poszanowaniem Boga żywego, jej Stwórcy." (KKK 2324)

Katechizm Kościoła Katolickiego omawia też temat poszanowania godności człowieka:
- poszanowanie duszy drugiego człowieka: zgorszenie,
- poszanowanie zdrowia,
- poszanowanie osoby i badania naukowe,
- poszanowanie integralności cielesnej,
- szacunek dla zmarłych.

oraz temat obrony pokoju.
"Wyścig zbrojeń stanowi najgroźniejszą plagę ludzkości, a równocześnie nieznośną krzywdę dla ubogich" /Sobór Watykański II, konst. Gaudium et spes, 81/. (KKK 2329).


Błogosławieni czyniący pokój, ponieważ oni będą nazwani synami Bożymi. 
(Mt 5,9 - tłumaczenie Anny Świderkówny)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz