niedziela, 15 marca 2015

Laetare - wesel się

No i mamy zapowiadaną w poprzednim poście - IV niedzielę Wielkiego Postu - Laetare.
I mamy z czego się weselić...
Ze stworzonego świata, który był bardzo dobry i z przymierzy, jakie Bóg zawierał z człowiekiem.

W poście z 1 marca przytaczałem zapis z Księgi Rodzaju, gdy po stworzeniu świata, podsumowując swoją pracę "... Bóg widział, że wszystko, co uczynił było bardzo dobre." (Rdz 1,31 - Biblia Tysiąclecia /BT/).

Pan Bóg zawarł też przymierze z Adamem, w ramach którego zobowiązał go do doglądania Edenu i zakazał spożywać owoce z drzewa poznania dobra i zła (por. Rdz 2,16-17).

Mimo, że pierwsi rodzice złamali przymierze i spotkała ich kara wygnania z raju, Bóg pozostał wierny i kontaktował się z ludźmi, jak wskazuje na to dialog z Kainem, po zabiciu Abla (por. Rdz 4,9-15).

Pan Bóg zawierał kolejne przymierza z Noem (por. Rdz 9,1-17), Abramem - Abrahamem (por. Rdz 17,1-14), Mojżeszem (por. Wj 19,1 - 20,21) i Dawidem, któremu obiecał: "Przede Mną dom twój i twoje królestwo będzie trwać na wieki. Twój tron będzie utwierdzony na wieki" (2 Sam 7,16 - BT).

Zainteresowanych tematem przymierzy Boga z ludźmi w Starym Testamencie zapraszam do zapoznania się z "Komentarzem do Ksiąg Starego Testamentu", św. Jan Paweł II, Wydawnictwo M.

Jak poucza nas Katechizm Kościoła Katolickiego "... Stare Przymierze nigdy nie zostało odwołane." (KKK 121), a w punkcie 577 przypomina, że Pan Jezus, na początku Kazania na Górze, wypowiedział swoje stanowisko "Nie sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków. Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić..." (Mt 5,17-19 - BT).
Pamiętajmy, że "Stare Prawo jest przygotowaniem do Ewangelii..." (KKK 1964), a "... W Eucharystii urzeczywistnia się pamiątka Nowego Przymierza..." (KKK 1621).

"Eucharystia, którą Jezus ustanawia... będzie «pamiątką» (1 Kor 11,25) Jego ofiary... Jezus ustanawia swoich Apostołów kapłanami Nowego Przymierza..." (KKK 610).

Nowe Przymierze stworzyło Lud Boży, co podkreślił Sobór Watykański II w Konstytucji Dogmatycznej o Kościele "LUMEN GENTIUM" (KK 9).

Bóg obiecał Patriarsze Jakubowi: "Ja jestem z tobą i będę cię strzegł, gdziekolwiek się udasz... Bo nie opuszczę cię, dopóki nie spełnię tego, co ci obiecuję." (Rdz 28,15 - BT).
A Prorok Izajasz powtórzył słowa Pana Boga: "Wtedy zawołasz, a Pan odpowie, wezwiesz pomocy, a On [rzeknie]: «Oto jestem!»..." (Iz 58,9 - BT).

Ale Boga usłyszymy wtenczas, gdy otworzymy się na Niego, gdy będziemy Go szukali.

Istotnym wskazaniem jest tekst przeznaczony na 8 marca w przywoływanej już wcześniej książce Sarah Young "Jezus mówi do ciebie":
"OSZCZĘDZAJ SIŁY NA POSZUKIWANIE MOJEGO OBLICZA. Porozumiewam się z tobą nieustannie. Aby Mnie znaleźć i usłyszeć Mój głos, musisz pragnąć Mnie bardziej niż czegokolwiek innego. Wszystko, na czym zależy ci bardziej niż na Mnie, staje się bożkiem. Gdy chcesz za wszelką cenę postawić na swoim, wymazujesz Mnie ze swojej świadomości. Zamiast uparcie dążyć do jakiegoś celu, porozmawiaj o nim ze Mną. Pozwól, aby Światło Mojej Obecności opromieniło twoje dążenia, dzięki czemu będziesz mógł na nie spojrzeć z Mojej perspektywy. Jeżeli twój cel wpisuje się w Moje plany względem ciebie, pozwolę ci go osiągnąć. Jeśli zaś przeczy Mojej woli będę stopniowo zmieniał pragnienie twojego serca. Staraj się naprzód - i przede wszystkim - o Mnie; cała reszta twojego życia się ułoży - kawałek po kawałku."

Te nasze bożki są grzechami, o których mamy pamiętać w czasie spowiedzi wielkanocnej...

Za tydzień, 22 marca, w V niedzielę Wielkiego Postu, obchodzić będziemy Ogólnopolski Dzień Modlitwy o Pokój na Ukrainie.
Pełna informacja w Komunikacie z 368. zebrania plenarnego Konferencji Episkopatu Polski - punkt 5.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz