niedziela, 9 sierpnia 2015

Mojżesz wznosi Namiot Spotkania

Pozwól mi rankiem usłyszeć o Twojej łasce, 
bo w Tobie pokładam nadzieję. 
Wskaż mi drogę, którą pójść powinienem, 
bo do Ciebie wznoszę moją duszę. 
(Ps 143,8 - Biblia Ekumeniczna)


Jak podaje nam Księga Wyjścia, Mojżesz otrzymał polecenie: "Tak powiedział Pan do Mojżesza: «W pierwszym dniu miesiąca pierwszego postawisz przybytek wraz z Namiotem Spotkania. I umieścisz w nim Arkę Świadectwa, i nakryjesz ją zasłoną.»" (Wj 40,1-3 - Biblia Tysiąclecia /BT/).

Grafika ze strony http://mesjasz.info.pl/?p=429

Dalsze wersety (4-11) dokładnie opisują jak Namiot Spotkania (zwany też Przybytkiem Mojżeszowym) ma być urządzony.

Grafika ze strony https://pl.wikipedia.org/wiki/Przybytek_Moj%C5%BCeszowy

Gdy Mojżesz wypełnił otrzymane polecenia "Wtedy to obłok okrył Namiot Spotkania, a chwała Pana napełniła przybytek." (Wj 40,34 - BT).

Głównym celem Izraelitów był marsz przez pustynię do Ziemi Obiecanej, zgodnie z zapowiedzią "Postanowiłem więc wywieść was z ucisku w Egipcie i zaprowadzić do ziem Kananejczyka, Chetyty, Amoryty, Peryzzyty, Chiwwity i Jebusyty, do ziemi opływającej w mleko i miód." (Wj 3,17 - BT).

I Bóg prowadzi. "Ile razy obłok wznosił się nad przybytkiem, Izraelici wyruszali w drogę, a jeśli obłok nie wznosił się, nie ruszali w drogę aż do dnia uniesienia się obłoku. Obłok bowiem Pana za dnia zakrywał przybytek, a w nocy błyszczał jak ogień na oczach całego domu izraelskiego w czasie całej ich wędrówki." (Wj 40,36-38 - BT).
Izraelici uczyli się posłuszeństwa Bogu - kiedy i gdzie mają iść.

Podobnie, jak z manną na pustyni, którą mieli zebrać wg potrzeb na jeden dzień.
"Wtedy powiedział do nich Mojżesz: «To jest chleb, który daje wam Pan na pokarm. To zaś nakazał wam Pan: Każdy z was zbierze dla siebie według swej potrzeby, omer na głowę. Każdy z was przyniesie według liczby osób, które należą do jego namiotu.»" (Wj 16,15-16 - BT).
"Następnie Mojżesz powiedział do nich: «Niechaj nikt nie pozostawia nic z tego do następnego rana». Niektórzy nie posłuchali Mojżesza i pozostawili trochę na następne rano. Jednak tworzyły się robaki i nastąpiło gnicie." (Wj 16,19-20 - BT).

Zbieranie manny - Giovanni Battista Tiepolo (1738-1740)

"W szóstym zaś dniu zbierali podwójną ilość pożywienia. I odłożyli na następny dzień według nakazu Mojżesza. I nie nastąpiło gnicie, ani też nie tworzyły się tam robaki. Mojżesz powiedział: «Jedzcie to dzisiaj, albowiem dzisiaj jest szabat ku czci Pana! Dzisiaj nie znajdziecie tego na polu. Przez sześć dni możecie zbierać, jednak w dniu siódmym jest szabat i nie będzie nic tego dnia.»" (Wj 16,22.24-26 - BT).

Izraelici mieli słuchać Boga, a nie planować. My natomiast uwikłaliśmy się w planowanie wszystkiego. Chcemy być samodzielni i samowystarczalni.

A Pan mówi:
"Pouczę cię i wskażę ci drogę, jaką masz kroczyć; będę twoim doradcą mając oczy utkwione w tobie." (Ps 32,8 - Biblia Poznańska /BP/).
Więc odpowiedzmy "Prowadź mię ścieżką Twoich przykazań, bo upodobałem je sobie." (Ps 119,35 - BP).

Zrozumienie powyższych tekstów ułatwi nam Sarah Young w "Jezus mówi do ciebie":
"UFAJ MI NA TYLE, aby nie starać się przewidywać i kontrolować tego, co się wydarzy. Odpręż się i pokrzep w Blasku Mojej wiecznej Miłości. Choć Moje miłosne Światło nigdy nie przygasa, często jesteś nieświadomy Mojej promiennej Obecności przy tobie. Gdy wybiegasz myślami wprzód, zastanawiając się nad tym, co zrobisz czy powiesz, starasz się być samowystarczalny - próbujesz radzić sobie bez Mojej pomocy. To mało oczywisty grzech, który jest tak powszechny, że często pozostaje niezauważony.
Alternatywą jest życie bieżącą chwilą i nieustanne poleganie na Mnie. Zamiast się obawiać, że twoje zasoby okażą się niewystarczające, ciesz się Moimi obfitymi dobrami. Ćwicz swój umysł, aby w każdej chwili szukał u Mnie pomocy, nawet jeśli czujesz się wystarczająco pewnie, aby samodzielnie się z czymś zmierzyć. Nie dziel swoich spraw na te, z którymi sam sobie poradzisz, i te, przy których będziesz potrzebował Mojego wsparcia. Naucz się polegać na Mnie w każdej sytuacji. Dzięki temu zaczniesz bardziej cieszyć się życiem i będziesz śmiało stawiać czoła wszystkiemu, co niesie dzień." (10 października).

"Ufaj Panu i czyń dobrze,
byś mieszkał na ziemi i żył bezpiecznie.
Radości szukaj w Panu,
On ci użyczy, czego serce pragnie.
Powierz Panu twoją drogę,
Jemu zaufaj, On sam będzie działał.
Sprawi, że wzejdzie jak światło twa sprawiedliwość
i twoje prawo jak blask południa."
(Ps 37,3-6 - przekład O. Stanisława Wójcika CSsR).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz