Psałterz jest księgą, w której słowo Boże staje się modlitwą człowieka. (...)
(KKK 2587)
Czytając Pismo Święte, nie miałem jakoś serca do psalmów. Ich piękno i głębię treści odkryłem dopiero wtedy, gdy systematycznie zacząłem odmawiać Liturgię Godzin.
Następnym etapem było sięgnięcie do różnych tłumaczeń psalmów, aby możliwie pełnie odczytać ich pierwotną treść oraz piękno tłumaczenia poezji biblijnej. W ten sposób powstał zbiór, który nazwałem "MOIM PSAŁTERZEM".
Dawid śpiewający psalmy (ze strony http://undometindome.blogspot.com/) |
Wprowadzeniem w temat niech będzie tekst konferencji "Psalmy w tradycji Kościoła", jaką św. Jan Paweł II wygłosił w czasie audiencji generalnej w dniu 28 marca 2001 r.
O. Adam Szustak OP |
Katechetyczne podejście do tematu proponuje O. Adam Szustak OP, który na stronie Langusta na palmie prezentuje konferencje dotyczące Księgi Psalmów, pod wspólnym tytułem PLASTER MIODU. Na początek - wprowadzenie:
Przybliżając kolejne psalmy, zamieszczać będę także konferencje Ojca Adama.
Psalm 1 jest bramą, która wprowadza nas w całą Księgę Psalmów. Ma charakter mądrościowy. Jest pieśnią dydaktyczną, która podejmuje temat dwóch dróg życia: sprawiedliwych i grzeszników. Tym dwóm drogom odpowiadają dwie części: pierwsza o szczęśliwym życiu ludzi sprawiedliwych, a druga o nieszczęśliwym życiu grzeszników.
Grafika ze strony http://www.ogniwom.com/ |
Chrześcijańska egzegeza widzi w Psalmie 1 zapowiedź nauki Pana Jezusa o drodze i bramie prowadzącej do życia (por. Mt 7,13). Pełniąc wolę Ojca ma być wzorem człowieka sprawiedliwego, który postępuje zgodnie z zaleceniami Psalmu 1.
Psalm 1 w Psałterzu Floriańskim (XIV w,) |
W swoim komentarzu "Dwie drogi życia - Psalm 1" O. Piotr Rostworowski EC m.in. pisze:
O. Piotr Rostworowski EC |
"Życie jest drogą, a więc ma jakiś początek i jakiś cel ostateczny – życie jest ruchem, dynamiką o określonym kierunku – człowiek nie może zatrzymać ruchu życia, może natomiast wybrać kierunek. Drogi ludzi na ziemi są bardzo rozbieżne. O kierunku swego życia decyduje człowiek w każdej chwili. Chociaż drogi ludzi są bardzo zróżnicowane, to jednak są tylko dwa możliwe kierunki zasadnicze: droga sprawiedliwych i droga bezbożnych. Dzisiejsi ludzie bardzo nie lubią, gdy się im problemy życia przedstawi tylko w dwóch kolorach, czarnym i białym. Uważają to za nieznośne upraszczanie, widzą w tym płytkość i niesprawiedliwość. Jest w tym pewna słuszność i każdy przyzna, że nadmiernie uproszczone, apodyktyczne sądy są czymś bardzo drażniącym i nieznośnym.
A jednak oprócz prostoty płytkości jest i prostota głębi. Bóg jest prosty i ostateczny sens życia ludzkiego poprzez wszystkie skomplikowane jego drogi sprowadza się do czegoś bardzo prostego, do prostej alternatywy: albo droga skierowana była ku Bogu, albo od Niego odchodziła. Człowiek w swym życiu albo jest Bogu posłuszny, albo się Mu nie podda.
Wzrok życiowej mądrości wśród całej tej plątaniny dróg i ścieżek rozróżnia kierunek zasadniczy ku Bogu albo nie. Ku pełni życia albo ku przepaści nicości. A więc są tylko dwie drogi, między którymi człowiek ma wybór, dwie ostateczne mety, do których dojść może. To jedna z najpoważniejszych prawd dla życia ludzkiego. (...)
Psalm (...) uczy, że człowiek decydujący się na uległość złym skłonnościom nie pozostaje sam, ale wchodzi w społeczność złych".
Psalm 1 po hebrajsku |
I jeszcze zapowiedziana konferencja O. Adama Szustaka OP w formie nagrania do odsłuchania na stronie Langusta na palmie lub na YouTube.
PSALM 1
("Mój Psałterz" - przekład ks. bpa Kazimierza Romaniuka /Biblia Warszawsko-Praska/).
DWIE DROGI
nie chodzi drogami* grzeszników*
i nie zadaje się z szydercami*,
2 lecz w Prawie PAŃSKIM ma upodobanie
i rozmyśla* nad nim, we dnie i w nocy.
3 Podobny jest do drzewa, co nad wodą płynącą
owoc wydaje we właściwym czasie,
a liście jego nigdy nie więdną.
Taki, co zacznie, kończy szczęśliwie*.
4 Inaczej jest z bezbożnymi:
są jak plewy* niesione wiatrem.
5 Nie ostoją się tedy bezbożni na sądzie
ani grzesznicy pośród sprawiedliwych*,
6 PAN bowiem zna* ścieżki sprawiedliwych.
A droga bezbożnych wiedzie ku zagładzie.
Przypisy:
KAPITALIKAMI zaznaczono słowo (najczęściej "PAN") będące tłumaczeniem najważniejszego w Starym Testamencie imienia Boga "JHWH" (JAHWE) - "JEST", "JESTEM". Imienia Boga, ze względu na jego świętość, Izraelici nie wypowiadali, zastępując słowem "ADONAJ" - "PAN".
Wj 3,14 (Biblia Tysiąclecia) - "Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: «JESTEM, KTÓRY JESTEM». I dodał: «Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was»".
*/ (w. 1) "Szczęśliwy" - w znaczeniu błogosławiony (np. Mt 5,3). /Biblia Paulistów/.
- "Bezbożnych" - dosł. występnych; zgodnie z tradycją starotestamentową chodzi o ludzi którzy grzeszą umyślnie, w zatwardziałości serca. /Biblia Paulistów/.
- "Drogami" - sposób postępowania. /Biblia Paulistów/.
- "Grzeszników" - chodzi o ludzi, którzy grzeszą nieumyślnie; człowiek pobożny powinien ich unikać. /Biblia Paulistów/.
- "Szydercami" - chodzi o tych, którzy kpią z Prawa Bożego, jak i o leniwych, którzy marnują swój czas przy każdej sposobności, zaniedbując lekturę Pisma. /Biblia Paulistów/.
*/ (w. 2) "Rozmyśla" - dosł.: recytuje cicho (por. Ps. 63,7; Ps 77,13) w odróżnieniu od wołania głośnego, czyli modlitwy błagalnej (por. Ps 3,5; Ps 5,3). /Biblia Warszawsko-Praska/.
- por. Pwt 17,19; Joz 1,8. /Biblia Gdańska/.
*/ (w. 3) - por. Jr 17,7-8. /Biblia Ekumeniczna/.
*/ (w. 4) "Plewy" - metaforyczny obraz osoby bezbożnej, której brakuje wewnętrznego "ziarna", duchowej treści, gdyż jego dusza jest pusta, pozbawiona dobra, "wyschnięta" /Biblia Paulistów/.
- por. Hi 21,18; Ps 35,5; Iz 29,5; Oz 13,3; Mt 3,12. /Biblia Gdańska/.
*/ (w. 5) - por. Dn 7,22; Mdr 3,8; 1Kor 6,3. /Biblia Ekumeniczna/.
*/ (w. 6) "Zna" - to słowo w języku hebrajskim ma wiele znaczeń; Bóg zna (rozpoznaje, interesuje się) drogę, czyli postępowanie (życie) sprawiedliwego. Użyta w oryginale forma czasownika określa tu przede wszystkim Boga, który kocha. istotą radości człowieka pobożnego jest świadomość, że jest kochany przez Boga. Bezbożnik natomiast w chwili prawdy ujrzy, że jego życie było iluzją. /Biblia Paulistów/.
O projekcie BIBLIA AUDIO SUPERPRODUKCJA piszę na końcu dzisiejszego posta.
Andrzej Dąbek - Obraz inspirowany Psalmem 1 |
Interpretacja obrazu w opisie artysty Andrzeja Dąbka:
"Psalm mówi o pobożnych i bezbożnych.
Patrząc na obraz widzimy błogosławieństwo spływające z góry strumieniem żółtego światła. Po drodze napotyka na błękit nieba. Żółć miesza się z błękitem, powstaje zieleń: symbol nadziei i życia.
W centralnej części zauważamy postać człowieka trzymającego wagę - symbol sprawiedliwości. Jego prawa ręka wskazuje na źródło sprawiedliwości Bożej - tablice kamienne. Ten człowiek jest pobożny i będzie «jak drzewo zasadzone nad strumieniami wód».
Drzewo przedstawione na obrazie ma znamiona nieśmiertelności: jest cały czas nawadniane płynącą wodą. Wśród jego gałęzi możemy znaleźć 9 owoców, symbolizujących owoce ducha (Ga 5,22). Górna część korony zamienia się w pięciolinię - symbol muzyki. Być może jest to «pieśń nowa» śpiewana przez wybrańców Bożych przed tronem.
Poniżej możemy zobaczyć 12 postaci tworzących chór uwielbiający Boga. Jest to symbolicznie przedstawiony Kościół i to oni śpiewają wspomnianą pieśń. Użyty w tym miejscu kolor fioletowy symbolizuje dojrzałość duchową.
Zauważmy, że lewą stronę obrazu charakteryzuje pewna harmonia, przejrzystość, a kolory są czyste. W ten sposób podkreślone są rzeczy dobre.
Dla kontrastu prawa strona kompozycji ilustruje tych występnych, którzy nie ostoją się na sądzie. Tutaj światło z góry nie dociera. W tej części panuje mrok. Ciemne niebo poprzecinane jest błyskawicami, a dramaturgię podkreśla jeszcze dziesięć krwistych kropli, które są symbolem plag.
Całość kompozycji ma kształt dzwonu, który - w symbolice ludzkiej - zaprasza na spotkanie z Bogiem. Dla jednych będzie ono radością, dla innych smutkiem.
Symetryczny układ elementów na obrazie podkreśla harmonię planu Bożego".
Zdjęcie ze strony https://dwellingintheword.wordpress.com |
Wchodźcie przez ciasną bramę! Bo szeroka jest brama i przestronna ta droga, która prowadzi do zguby, a wielu jest takich, którzy przez nią wchodzą.
(Mt 7,13 - Biblia Tysiąclecia)
Trwa realizacja wielkiego projektu BIBLIA AUDIO SUPERPRODUKCJA.
Powstaje niesamowite słuchowisko, dźwiękowa adaptacja Biblii - Starego i Nowego Testamentu. Nagranie ma trwać około 110 godzin, w którym będzie brało udział 300 aktorów i muzyków.
Bliższe szczegóły na stronie http://bibliaaudio.pl/.
Ze strony http://bibliaaudio.pl/nowy-testament-gotowy-pobrania/ można pobrać nagrania Nowego Testamentu.
Gorąco zachęcam do wsparcia projektu na stronie https://wspieram.to/bibliaaudio2.
Tekst listu Papieża Franciszka do Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski Arcybiskupa Stanisława Gądeckiego na stronie KEP: http://episkopat.pl/papiez-franciszek-dziekuje-kosciolowi-w-polsce-za-serdeczne-przyjecie/.
(Mt 7,13 - Biblia Tysiąclecia)
///////////////////////////////////// ###### \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
Trwa realizacja wielkiego projektu BIBLIA AUDIO SUPERPRODUKCJA.
Powstaje niesamowite słuchowisko, dźwiękowa adaptacja Biblii - Starego i Nowego Testamentu. Nagranie ma trwać około 110 godzin, w którym będzie brało udział 300 aktorów i muzyków.
Bliższe szczegóły na stronie http://bibliaaudio.pl/.
Ze strony http://bibliaaudio.pl/nowy-testament-gotowy-pobrania/ można pobrać nagrania Nowego Testamentu.
Gorąco zachęcam do wsparcia projektu na stronie https://wspieram.to/bibliaaudio2.
************* ########### *************
Tekst listu Papieża Franciszka do Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski Arcybiskupa Stanisława Gądeckiego na stronie KEP: http://episkopat.pl/papiez-franciszek-dziekuje-kosciolowi-w-polsce-za-serdeczne-przyjecie/.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz