niedziela, 5 marca 2017

Mój Psałterz: PSALM 28

Wyciągam ręce do Ciebie;
moja dusza pragnie Ciebie jak zeschła ziemia

(Ps 143,6 - Biblia Tysiąclecia /BT/)



Psalm 28 jest lamentacją jednostki, w której bardzo rozbudowany jest element prośby. Charakterystyczny dla lamentacji „opis nieszczęścia” jest zespolony z prośbami i im podporządkowany.

Struktura Psalmu:
- prośby o wysłuchanie (zwrócenie się do Boga) - ww. 1-2,
- prośby związane ze złoczyńcami (zwrócenie się do Boga) - ww. 3-4,
- uzasadnienie próśb (słowa o Bogu) - w. 5,
- pewność wysłuchania (słowa o Bogu) - ww. 6-7,
- wyznanie wiary w PANA (słowa o Bogu) - w. 8,
- modlitwa za lud PANA (zwrócenie się do Boga) - w. 9.


O. Michał Baranowski OFMConv na stronach Bractwa Słowa rozważa Psalm 28:

O. Michał Baranowski OFMConv
"Do  Ciebie, Panie, wołam.
Psalm rozpoczyna się błaganiem Boga o pomoc. Proszącego spotkało nieszczęście od ludzi, którzy zachowali się wobec niego podstępnie, swoje swe zamiary ukryli za oznakami przyjaźni i życzliwości. Jego zaufanie pokładane w Bogu wyraża się tytułem „Skała” - bo On jest jak miejsce bezpieczne dla obrony przed atakami nieprzyjaciół. Gdy każda chwila decyduje o życiu, to niepokoi przedłużająca się cisza - brak odpowiedzi ze strony Pana. A milczenie Boga oznacza, że modlący się podzieli los występnych, że spotka go śmierć, albo to, co ku niej zbliża - więzienie, zesłanie, choroba. Modlitwie, zanoszonej prawdopodobnie w świątyni jerozolimskiej, towarzyszy gest wzniesionych błagalnie rąk ku Miejscu Świętemu. Ręce wzniesione, jak Mojżesza (zob. Wj 17), w wytrwałej modlitwie „sprawiają”, że Bóg zwycięsko działa, pokonuje nieprzyjaciół, objawia swą chwałę.

Odpłać im według ich czynów.
Dwa wersety tego psalmu (ww. 4-5) zostały wyłączone z liturgicznej modlitwy Kościoła. Ponieważ ich treść - opierając się o starotestamentalną zasadę odwetu - jest prośbą o ukaranie nieprzyjaciół. Proszący odwołuje się do powszechnego wówczas pojęcia sprawiedliwości: kara powinna być równa przewinieniu: „oko za oko, ząb za ząb”. Ta  miara przypisana też była Bożej mierze sprawiedliwości. Ktoś, czy to z posługujących w świątyni, czy też innych modlących się, potwierdza żądanie modlącego się i potępia jego nieprzyjaciół: „niechaj On /Bóg/ ich zniszczy”. Bo w swej nieprawości występują oni nie tylko przeciwko człowiekowi, ale samemu Bogu. Także my modląc się o wybawienie od naszych wrogów, oczekujemy dla nich słusznej kary. Potrzeba rzeczywiście łaski Bożej i Jezusowego serca, by modlić się: „przebacz im, bo nie wiedzą co czynią” (Łk 23,34).

Błogosławiony Pan!
Modlitwa przechodzi w dziękczynienie i uwielbienie Boga za wybawienie. Może wystarczyło to
usłyszane słowo, przyjęte z wiarą. Może był to wyrok, albo wydarzenie obnażające winę nieprzyjaciół. W każdym bądź razie modlący się doznał pomocy i pocieszenia. Psalm kończy się wyznaniem, że jest Bóg ostoją zbawienia dla ludu Izraela i jego królów - Bożych pomazańców i pasterzy Izraela. Za tym wyznaniem podąża prośba o Jego pomoc i błogosławieństwo.


Panie Jezu, Pasterzu nowego ludu Izraela, w Tobie jest nasze ocalenie, ratuj zagubionych i zagrożonych niebezpieczeństwem śmierci, weź na swe ręce słabych i uzdrów chorych. Który żyjesz i królujesz na wieki wieków. Amen".

Hebrajski tekst Psalmu 28

PSALM 28 (27)*
("Mój Psałterz" - przekład O. Remigiusz Popowski SDB /SEPTUAGINTA*/)

BŁAGANIE I DZIĘKCZYNIENIE
(w Księdze Psalmów w Septuagincie brak jest tytułów psalmów, powyższy tytuł Psalmu 28 pochodzi z Biblii Tysiąclecia)

1 Dawida.

Wołam do Ciebie, PANIE
Boże mój*, nie zbywaj mnie milczeniem,
abym, jeśli wobec mnie pozostaniesz milczący,
nie upodobnił się do tych, którzy zstępują do otchłani*.
2 Usłysz głos mojego błagania, gdy modlę się do Ciebie,
kiedy wyciągam swe ręce do Twojego świętego przybytku*.

3 Nie uprowadzaj mojej duszy razem z grzesznikami,
nie gub mnie razem z popełniającymi nieprawość,
którzy w słowach życzą pokoju bliźnimi,
a w ich sercu - złe myśli*.
4 Dai im według ich uczynków
i według przewrotności ich postępowania.
Wynagrodź ich według dzieł ich rąk,
odpłać tym, na co zasłużyli*.

5 Skoro nie chcą dostrzec działania PANA
ani wytworów rąk Jego,
wydasz ich na zagładę i już ich nie podniesiesz*.

6 Błogosławiony PAN, bo wysłuchał wołania mojej modlitwy.
7 PAN moim wspomożycielem, On osłania mnie swoją tarczą*;
w Nim moje serce złożyło swe nadzieje i doznałem pomocy,
moje ciało znowu rozkwitło,
dlatego ochotnie będę Go wysławiał.

8 PAN mocą swojego ludu*,
On tarczą zbawienia osłania swojego pomazańca*.

9 Ocal swój lud i błogosław swojemu dziedzictwu,
bądź ich pasterzem* i wywyższaj ich na wieki*.


Przypisy:

KAPITALIKAMI zaznaczono słowo (najczęściej "PAN") będące tłumaczeniem najważniejszego w Starym Testamencie imienia Boga "JHWH" (JAHWE) - "JEST", "JESTEM". Imienia Boga, ze względu na jego świętość, Izraelici nie wypowiadali, zastępując słowem "ADONAJ" - "PAN".
Wj 3,14 (Biblia Tysiąclecia) - "Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: «JESTEMKTÓRY JESTEM». I dodał: «Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was»".

*/ W Septuagincie jest to Psalm 27. 

*/ "SEPTUAGINTA" - więcej o Septuagincie, jako Greckiej Biblii ST, znajduje się na stronie omawiającej Psalm 14.

*/ (w. 1) "Wołam do Ciebie, PANIE, Boże mój" - por. Ps 18,3; Ps 19,15; 2Sm 23,3; Iz 30,29. /Biblia Tysiąclecia/.
- "Nie upodobnił się do tych, którzy zstępują do otchłani" - por. Ps 143,7. /Biblia Ekumeniczna/.

*/ (w. 2) "Kiedy wyciągam swe ręce do Twojego świętego przybytku" - w czasie modlitwy zwracano się w stronę Świątyni, na terenie samej Świątyni zaś w stronę miejsca Najświętszego, gdzie znajdowała się Arka Przymierza. /Biblia Poznańska/.

*/ (w. 3) "W słowach życzą pokoju bliźnimi, a w ich sercu - złe myśli" - por. Ps 12,3; Jr 9,8. /Biblia Gdańska/.

*/ (w. 4) "Wynagrodź ich według dzieł ich rąk, odpłać tym, na co zasłużyli" - wg zasady odwetu w ST. Zresztą zwykle już same uczynki przewrotne obracają się przeciw grzesznikowi (por. Ps 7,17). /Biblia Tysiąclecia/.
- zob. Wj 21,24-25. /Biblia Ekumeniczna/.

*/ (w. 5) "Skoro nie chcą dostrzec działania PANA ani wytworów rąk Jego, wydasz ich na zagładę i już ich nie podniesiesz" - przeciwnicy Psalmisty grzeszą również obojętnością względem Boga; tym bardziej więc zasługują na zagładę. /Biblia Poznańska/.

*/ (w. 7) "Tarczą"  - Psalmista, zgodnie z przekonaniem ówczesnych, często opisuje Boga, jako obrońcę swego ludu i opiekuna, posługując się obrazami militarnymi. /Biblia Paulistów - przypis do Ps 3 w. 4/.  

*/ (w. 8) "PAN mocą swojego ludu" - por. 29,1. /Biblia Gdańska/.
- "Pomazańca" - chodzi w tym wypadku prawdopodobnie o cały Izrael jako lud Boży, przeznaczony do sprawowania kultu prawdziwego Boga (zob. Wj 19,6; Hi 3,13; Ps 105,15), choć zdaniem niektórych może być też mowa o przywódcy tego narodu (zob. Ps 20,7), albo o najwyższym kapłanie (zob. Ps 84,10). /Biblia Ekumeniczna/. 
- Pomazaniec = król, tj. Dawid. /Biblia ks. Wujka z przypisami ks. Stanisława Stysia SJ/.

*/ (w. 9) "Bądź ich pasterzem" - dosłownie "paś ich i noś"; obraz Boga jako Dobrego Pasterza, który troskliwie opiekuje się swym ludem (por. Ps 23,4). /Biblia Paulistów/.
- "Ocal swój lud i błogosław swojemu dziedzictwu, bądź ich pasterzem i wywyższaj ich na wieki" - Psalmista często kończy swe osobiste prośby błaganiem o uwolnienie ludu z niewoli lub innego nieszczęścia, właśnie na zasadzie przymierza (przypis do Ps 25,22), także Iz 40,11. /Biblia Tysiąclecia/.

Bądź mi pasterzem - Ps 28,9 /BT/

Komentarz O. Adama Szustaka OP i końcowe błogosławieństwo:



Niech Pan udzieli mocy swojemu ludowi,
niech Pan błogosławi swój lud, darząc go pokojem

(Ps 29,11 - BT)


________________________________________________________________

Papieska intencja modlitewna na miesiąc marzec:

"Aby prześladowani chrześcijanie doświadczyli wsparcia całego Kościoła przez modlitwę i w postaci pomocy materialnej".





Oto słowa Ojca Świętego Franciszka:
Jak wielu ludzi jest prześladowanych z powodu ich wiary, zmuszonych opuścić swe domy, miejsca kultu, swoją ziemię, swych najbliższych!
Są prześladowani i zabijani za bycie chrześcijanami. Ci, którzy ich prześladują nie zwracają uwagi na to, do jakich wyznań chrześcijańskich należą prześladowani.
Pytam Was teraz: Ilu z Was modli się za prześladowanych chrześcijan?
Módlcie się razem ze mną: Aby prześladowani chrześcijanie doświadczyli wsparcia całego Kościoła przez modlitwę i w postaci pomocy materialnej.


__________________________________________________________________

Dla wszystkich, którzy chcą duchowo wzrastać w czasie Wielkiego Postu, FRANCISZKANIE.TV zapraszają na rekolekcje internetowe.

Bliższe szczegóły w poniższej zapowiedzi:


_________________________________________________________________

Serwis Aleteia proponuje włączenie się w akcję MISJONARZ NA POST.


Szczegóły w artykule "Szukasz postanowienia na Wielki Post? Wesprzyj misjonarzy!".


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz