niedziela, 30 października 2016

Mój Psałterz: PSALM 11

Błogosławieni ci, którzy są głodni i spragnieni sprawiedliwości,
ponieważ oni będą nasyceni.
(Mt 5,6 - przekład Anny Świderkówny)



Psalm 11 jest psalmem pouczającym.
Dawid znalazł się w wielkim niebezpieczeństwie, za przyczyną króla Saula lub swego syna Absaloma. Dla ocalenia życia, przyjaciele radzą mu ucieczkę z Jerozolimy w góry. On jednak stanowczo się sprzeciwia i los swój składa Bożej opiece i sprawiedliwości.

Zagłębiając się w Psalm 11, spójrzmy na jego strukturę.
Wyodrębnić możemy dwie części: wiersze 1-3 i 4-7. Każdą część rozpoczyna imię Boże. Obie części rozpatrują przeciwieństwo między „bezbożnym” (w innych tłumaczeniach „występnym / grzesznikiem”), a „sprawiedliwym”.

Ten, kto ufa Bogu, nawet w obliczu największego niebezpieczeństwa, nie musi się bać (ww. 1-4). Wie, że jest z nim wszechmocny Bóg, obrońca sprawiedliwości i sędzia zła (ww. 4-7).
Wyraźnie zarysowane są gwałtowne poczynania bezbożnych przeciwko grupie „prawych sercem”. Bezbożni nie tylko uciekają się do przemocy, lecz działają także pod osłoną ciemności.

Król Dawid

Swój komentarz do Psalmu 11 proponuje nam pastor Kazimierz Bem z portalu Ekumenizm:

Pastor ewangelicko-reformowany Kazimierz Bem 

“Zaufałem Panu” - już w pierwszej linijce autor Psalmu odsłania nam jego sens. “Zaufałem Panu” jakże możecie zatem mówić mi to co mówicie? Dlaczego każecie mi uciekać i wątpić? Ktoś kiedyś zapytał mnie co jest dla mnie najtrudniejsze w wierze: zachowywanie przykazań czy też zrozumienie prawd wiary? Odpowiedziałem, że zaufanie.

Zaufanie bowiem dzielą od wiary dwa kroki, podobnie z jego brakiem i brakiem wiary. Tomasz Bliźniak nie uwierzył Apostołom, bo nie do końca im ufał: „Nie uwierzę dopóki nie zobaczę i dotknę!”. Tak samo ja krzyczę w ciemną noc „Nie zaufam, bo nie mam powodu!”. Psalm 11 jest psalmem o pewności Bożej Sprawiedliwości. W irytujący sposób Psalmista wierzy i ufa na przekór szeptom bliźnich, otoczeniu, rzeczywistości. Nie wzruszają go plotki, spiski, ani nawet otaczająca go rzeczywistość.
„Jak Dobry Bóg może zezwalać na takie cierpienie?” pytają mnie znajomi myśląc o głodzie w Afryce. „Gdzie jest Twój Zbawiciel? Gdzie jest Zmartwychwstały” słyszę wciąż. Nie udaję że mam odpowiedź, bo i skąd? Kim jestem by udawać, że jest mi ona dana? „Wierzę i dlatego zaufałem” zdaje się mówić Psalmista. „Oto człowiek!” wykrzyczał w rozpaczy swej duszy Piłat, który nie był ani w stanie uwierzyć ani zaufać. Ubiegając jego dylemat Psalmista mówi tylko „Zaufałem Panu”.
Staram się ufać. Pomimo wojen, niesprawiedliwości, cierpienia, chorób, rozpaczy, samotności. Wierzę, że sprawiedliwy Bóg osądzi nas surowo za nasze wojny, podczas których masakrowaliśmy bliźnich; za nasze zbrojenia, podczas gdy Jego dzieci umierają z głodu; za naszą samolubność i marnotrawstwo, podczas gdy chorzy umierają w bólu; za nasz hedonizm i egocentryzm, podczas gdy innych toczy rozpacz samotności.
„Zaufałem Panu” mówi Psalmista „Sprawiedliwość Boża jest pewna. Ufam w to, bo uwierzyłem”. Biczowany i koronowany cierniami Chrystus po drodze na Golgotę radośnie nam nuci „Błogosławieni, którzy łakną i pragną sprawiedliwości, albowiem oni będą nasyceni”, a ja mu wierzę i dlatego zaufam. I choć nie doskonale, nie zawsze przekonywująco, ale odpowiem na pytania „Zaufałem Panu”. A w pustą i ciemną noc zaśpiewam „Bądź moją wizją, Panie mego serca (…) Bądź schronieniem mojej duszy, bądź moją wieżą, podnieś mnie do siebie, o Siło mojej siły”.

Zaufałem Panu.
Amen.



Tekst hebrajski Psalmu 11 


PSALM 11 (10)*
("Mój Psałterz" - przekład Romana Brandstaettera)

MODLITWA NIEWZRUSZONEJ UFNOŚCI 
(w "Psałterzu" Romana Brandstaettera brak jest tytułów psalmów, powyższy tytuł Psalmu 11 pochodzi z Biblii Tysiąclecia)

1 Przewodnikowi chóru, na harfę. Psalm Dawida.


Zaufałem PANU,
jakżeż możecie mówić do mojej duszy:
uleć w góry jak ptak*.

2 Oto bezbożni* napięli łuk,
kładą strzałę na cięciwę*,
aby w ciemnościach porazić prawe serca.

3 Jeżeli filary rozpadną się w gruzy*,
cóż pocznie sprawiedliwy?

4 PAN przebywa w swoim świętym przybytku*,
PAN, którego tron jest w niebiosach*.
Jego oczy widzą,
a powieki śledzą synów człowieczych*.

5 PAN doświadcza* sprawiedliwego,
ale Jego dusza nienawidzi
bezbożnika i męża miłującego krzywdę.
6 Spuszcza na grzesznych węgle ogniste,
a płomienie i siarka*, i wicher
są zawartością ich kielicha*.

7 Albowiem PAN jest sprawiedliwy, 
miłuje sprawiedliwość,
a prawi patrzeć będą w Jego oblicze*. 


Przypisy:

KAPITALIKAMI zaznaczono słowo będące tłumaczeniem najważniejszego w Starym Testamencie imienia Boga "JHWH" (JAHWE) - "JEST", "JESTEM". Imienia Boga, ze względu na jego świętość, Izraelici nie wypowiadali, zastępując słowem "ADONAJ" - "PAN".
Wj 3,14 (Biblia Tysiąclecia) - "Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: «JESTEMKTÓRY JESTEM». I dodał: «Tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was»".

*/ Wyjaśnienie podwójnej numeracji psalmów podałem w opisie przy Psalmie 9.

*/ (w. 1) "Uleć w góry jak ptak" - por. Ps 55,7. /Biblia Tysiąclecia/.

*/ (w. 2) "Bezbożni" - zgodnie z tradycją starotestamentową chodzi o ludzi którzy grzeszą umyślnie, w zatwardziałości serca. /Biblia Paulistów - przypis do Ps 1 w. 1/.
- "Napięli łuk, kładą strzałę na cięciwę" - obraz myśliwego polującego na zwierzynę przedstawia grozę niebezpieczeństwa. /Biblia Poznańska/.

*/ (w. 3) "Filary rozpadną się w gruzy" - gdy ludzie przestali się liczyć z Bogiem i Jego przykazaniami. /Księga Psalmów w tłumaczeniu O. Stanisława Wójcika CSsR/.

*/ (w. 4) "PAN przebywa w swoim świętym przybytku" - por. Ha 2,20. /Biblia Gdańska/.  
- "PAN, którego tron jest w niebiosach" - antropomorficzne ujęcie Boga, analogiczne do władcy ziemskiego. Por. Ps 33,13-15; 1 Krl 8,29n; Iz 66,1. /Biblia Tysiąclecia/. 
- "Powieki śledzą synów człowieczych" - por. Ps 94,9; Ps 113,6. /Biblia Gdańska/.  

*/ (w. 5) "PAN doświadcza" - zsyłając doświadczenia na nich i oceniając ich postępowanie. Por. Hi 33,17-19; Jr 17,10. /Biblia Tysiąclecia/. 

*/ (w. 6) - Kara Boża na grzeszników i gnębicieli przedstawiona jest obrazowo, jako srożąca się burza, wśród grzmotów, błyskawic, piorunów, gwałtownego wichru. Jak niegdyś Sodoma i Gomora, tak giną grzesznicy, kiedy nad nimi zapłonie gniew Pański. /Księga Psalmów w tłumaczeniu O. Stanisława Wójcika CSsR/.
- "Siarka" - por. Rdz 19,24; Ps 18,13nn. /Biblia Tysiąclecia/. 
- "Ich kielicha" - wyrażenia zaczerpnięte z opisu podziału ziemi (por. Joz 14,4; Lb 18,21) i połączone z kultowo-sakralnym obrazem picia kielicha. W tym kontekście kielich oznacza tyle, co "los, decyzja" (por. Ps 16,5). /Biblia Tysiąclecia/. 

*/ (w. 7) "Patrzeć będą w Jego oblicze" - mowa o bliskim obcowaniu z Bogiem w życiu obecnym i przyszłym - por. Ps 16,11; Ps 17,15; Ps 24,6; Ps 140,14 oraz Mt 5,8; 1 Kor 13,12; Ap 12,4. /Biblia Tysiąclecia/.
- Zapowiedź widzenia oblicza Boga, które ma być nagrodą dla sprawiedliwego, świadczy o wielkiej łaskawości Boga, który dopuszcza człowieka do bliskości ze sobą. /Biblia Paulistów/.


Zapraszam jeszcze na konferencję O. Adama Szustaka OP zakończoną błogosławieństwem.




Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą. 

(Mt 5,8 - Biblia Tysiąclecia /BT/)

________________________________________________________


Dobiegł końca Tydzień Misyjny.
Włączyliśmy się w modlitwy w intencji misjonarzy i ich podopiecznych. I bardzo dobrze.

Ale wypada przypomnieć sobie słowa z Listu św. Jakuba:
Jaki z tego pożytek, bracia moi, skoro ktoś będzie utrzymywał, że wierzy, a nie będzie spełniał uczynków? Czy [sama] wiara zdoła go zbawić? 
Tak też i wiara, jeśli nie byłaby połączona z uczynkami, martwa jest sama w sobie. Ale może ktoś powiedzieć: Ty masz wiarę, a ja spełniam uczynki. Pokaż mi wiarę swoją bez uczynków, to ja ci pokażę wiarę ze swoich uczynków. Wierzysz, że jest jeden Bóg? Słusznie czynisz - lecz także i złe duchy wierzą i drżą. 
Chcesz zaś zrozumieć, nierozumny człowieku, że wiara bez uczynków jest bezowocna? 
Widzicie, że człowiek dostępuje usprawiedliwienia na podstawie uczynków, a nie samej tylko wiary. 
Tak jak ciało bez ducha jest martwe, tak też jest martwa wiara bez uczynków.
(Jk 2,14.17-20.24.26 - BT)

Aby nasza wiara nie była martwa, proponuję zainteresować się ADOPCJĄ SERCA. To tylko 50 Euro na rok!




Jest też coś dla niecierpliwych - jednorazowa akcja KURA NA MADAGASKAR.
Jedna kura - 20 zł,
Kurnik - 100 zł
Samolot kur - 1000 zł.




________________________________________________________


5 listopada w Albanii odbędzie się uroczysta beatyfikacja 38 męczenników albańskich, zamordowanych w okresie komunizmu.

Wśród zamordowanych był ks. Alfons Tracki pochodzący z parafii św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Bliszczycach w diecezji opolskiej.

Bliższe informacje o ks. Alfonsie Trackim dostępne są w depeszy KAI na stronie https://ekai.pl/wydarzenia/temat_dnia/x103821/listopada-beatyfikacja-ks-alfonsa-trackiego/



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz