niedziela, 26 czerwca 2016

Nie pożądaj żony bliźniego twego

To własna pożądliwość wystawia każdego na pokusę i nęci. 
Następnie pożądliwość, gdy pocznie, rodzi grzech, 
a skoro grzech dojrzeje, przynosi śmierć.
(Jk 1,14-15 - Biblia Tysiąclecia /BT/)


Księga Powtórzonego Prawa formułuje IX przykazanie: "Nie będziesz pożądał żony swojego bliźniego. (...)" (Pwt 5,21 - BT),
a Księga Wyjścia łączy dwa ostatnie przykazania w jedno: "Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego. Nie będziesz pożądał żony bliźniego twego, ani jego niewolnika, ani jego niewolnicy, ani jego wołu, ani jego osła, ani żadnej rzeczy, która należy do bliźniego twego." (Wj 20,17 - BT).

Jak wyjaśnia przypis w Biblii Tysiąclecia, do Księgi Wyjścia, najprawdopodobniej redakcja z Księgi Powtórzonego Prawa jest pierwotna, gdzie żonę traktuje się jako osobę, nie wchodzącą w pojęcie własności (domu) jej męża.

Z prezentacji ks. Andrzeja Tarnowskiego

Jak wyjaśnia O. Jacek Salij OP w "Dekalogu": "nie jest tak, że z naszych myśli dobrych i złych natychmiast wynikają dobre lub złe czyny. Nasze myśli i pragnienia nieraz długo dojrzewają, zanim wyrażą się w czynach i w postawie zewnętrznej. W jednym z Psalmów kształtowanie się złego czynu porównuje się z kształtowaniem się dziecka w łonie matki: grzesznik «począł nieprawość, brzemienny jest podstępem i rodzi niegodziwość» (Ps 7,15).
Cały ten niewidzialny dla innych ludzi (a w każdym razie w znacznej mierze niewidzialny) proces dokonuje się w Bożej wszechobecności. (...) Jest to coś wspaniałego, bo Bóg nas przecież kocha i na pewno pomoże nam, żebyśmy mogli należycie uporządkować to wszystko, co się dzieje w naszych wnętrzach. Musi nam tylko zależeć na tym.".

Wróćmy jeszcze myślami do IV Pielgrzymki Ojca Świętego Jana Pawła II do Ojczyzny i homilii wygłoszonej we Włocławku 7 czerwca 1991 r. Wtedy Ojciec Święty mówił na temat dziewiątego przykazania:
"Trzeba, abyśmy idąc po śladach tylu synów i córek tej kujawskiej ziemi, tego biskupiego miasta, wpatrywali się w to Boskie Serce. Z niego płynie «wzmocnienie siły wewnętrznego człowieka», jak uczy Apostoł w Liście do Efezjan (3,16).
Znajduje się tutaj zarazem odpowiedź na tyle słabości i grzechów ludzi współczesnych, którzy nie żyją życiem wewnętrznym. Żyją zewnętrznie. Żyją zmysłami, żyją odruchem instynktów. Idąc za przykazaniami Dekalogu, które wytyczają program mojego pielgrzymowania tym razem, należy tutaj przywołać na pamięć przykazanie dziewiąte: «Nie pożądaj żony bliźniego twego». Nie tylko «nie cudzołóż», ale też «nie pożądaj». Nie daj się uwikłać wszystkim tym siłom pożądania, które drzemią w tobie jako «zarzewie grzechu». Nie daj się opanować «człowiekowi cielesnemu» (por. 1 Kor 3,3). «Jeżeli będziecie żyli wedle ciała - pisze Apostoł - czeka was śmierć» (Rz 8,13).
Ciało samo nie ma innej perspektywy - tylko duch ją ma. «Jeżeli zaś przy pomocy Ducha uśmiercać będziecie popędy ciała - będziecie żyli» (Rz 8,13). A siły ducha są w człowieku. I działa też w sercach ludzkich miłość, która jest z Ducha Świętego.
A zatem - podjąć to, co każdy z nas ma w sobie z ducha i z Ducha Świętego. Nie dać się też uwikłać całej tej cywilizacji pożądania i użycia, która panoszy się wśród nas i nadaje sobie nazwę europejskości, panoszy się wśród nas, korzystając z różnych środków przekazu i uwodzenia. Czy jest to cywilizacja - czy raczej antycywilizacja? Kultura - czy raczej antykultura? Tu trzeba wrócić do elementarnych rozróżnień. Przecież kulturą jest to, co czyni człowieka bardziej człowiekiem. Nie to, co tylko «zużywa» jego człowieczeństwo".

prof. Michał Wojciechowski

Ciekawą analizę dziewiątego przykazania przeprowadził prof. Michał Wojciechowski, biblista i świecki teolog, w artykule "Dekalog po dzisiejszemu", publikowanym w książce "Od Biblii do gazet":
"9. Nie pożądaj żony bliźniego swego. W tym przykazaniu występuje pewna różnica między oryginałem hebrajskim, a wersją grecką, uwzględnioną w Nowym Testamencie. Odpowiedni hebrajski czasownik «hamad» dotyczy zamiarów i dążeń, a nie samych myśli. Należałoby zatem wybrać przekład: Nie dąż do zdobycia cudzej żony, albo ewentualnie: Nie zamierzaj, nie zamyślaj, nie planuj itd.
Natomiast greckie brzmienie przykazania «nie pożądaj», «ouk epithymeseis» (por. Rz 7, 7) dotyczy pożądania, jako stanu wewnętrznego, łapczywości, która gnieździ się we wnętrzu człowieka. Odpowiada to ogólnemu spojrzeniu na moralność, w semickim świecie kojarzonej głównie z czynami, a w greckim z poglądami i zamysłami.
Również Jezus mówił o grzechu w myśli, wyrażając się tak: «Każdy przyglądający się mężatce po to, aby jej pożądać, już w swoim sercu popełnił z nią cudzołóstwo» (Mt 5, 28). Tłumacze skłonni są rozumieć to szerzej: «Każdy, kto pożądliwie patrzy na kobietę» itp. (Biblia Tysiąclecia). Jest to niesłuszne, gdyż Jezus bynajmniej nie stwierdził, że spojrzenie z erotycznym zainteresowaniem na wolna osobę płci odmiennej jest grzechem. Może być co najwyżej pokusą, a przecież bywa też wstępem do miłości i małżeństwa. W Piśmie Świętym znajdziemy także Pieśń nad Pieśniami..."


"Jestem bowiem świadom, że we mnie, to jest w moim ciele, nie mieszka dobro; bo łatwo przychodzi mi chcieć tego, co dobre, ale wykonać - nie. Nie czynię bowiem dobra, którego chcę, ale czynię to zło, którego nie chcę. Jeżeli zaś czynię to, czego nie chcę, już nie ja to czynię, ale grzech, który we mnie mieszka. A zatem stwierdzam w sobie to prawo, że gdy chcę czynić dobro, narzuca mi się zło. Albowiem wewnętrzny człowiek [we mnie] ma upodobanie zgodne z Prawem Bożym. W członkach zaś moich spostrzegam prawo inne, które toczy walkę z prawem mojego umysłu i podbija mnie w niewolę pod prawo grzechu mieszkającego w moich członkach. Nieszczęsny ja człowiek! Któż mnie wyzwoli z ciała, [co wiedzie ku] tej śmierci? Dzięki niech będą Bogu przez Jezusa Chrystusa, Pana naszego! Tak więc umysłem służę Prawu Bożemu, ciałem zaś - prawu grzechu." (Rz 7,18-25 - BT).


~~~~~~~~~~~~~~~~~~  #####  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Kończy się pielgrzymka Ojca Świętego Franciszka do Armenii.

Papież Franciszek i Katolikos Garegin II

Czekając na owoce pielgrzymki, przypomnijmy sobie podstawowe fakty i dokumenty:
- "17 wieków ormiańskiego chrześcijaństwa" (6 stron),
- "Ormiański Kościół Apostolski",
- "Ormiańscy katolicy i protestanci - część I",
- "Ormiańscy katolicy i protestanci - część II",
- "Program wizyty apostolskiej Franciszka w Armenii" i trochę historii,
- "Wspólna Deklaracja Papieża Jana Pawła II i Patriarchy Katolikosa Karekina II" z 27 września 2001 r.,
- bieżące informacje "Papież i Garegin II modlili się w katedrze w Eczmiadzynie".

"Niech Bóg błogosławi i strzeże Armenię, ziemię oświeconą wiarą, męstwem męczenników, nadzieją silniejszą od wszelkiego cierpienia." 
(Ojciec Święty Franciszek, 24.06.2016 r.)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz